Memorandum Ministerstva dopravy a českého autoprůmyslu otevírá cestu pro rozvoj autonomní dopravy

Memorandum Ministerstva dopravy a českého autoprůmyslu otevírá cestu pro rozvoj autonomní dopravy
19.6.2025Tiskové zprávy

Ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů společně podepsaly memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České republice. Slavnostní podpis proběhl v rámci kulatého stolu „Česko na prahu autonomní mobility“.

Memorandum Ministerstva dopravy a českého autoprůmyslu otevírá cestu pro rozvoj autonomní dopravy
„Vymezujeme konkrétní oblasti spolupráce a základní body dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku, protože přijetím nové legislativy od ledna 2026 rozvoj této oblasti u nás nekončí. Spíše naopak,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. V neposlední řadě má také napomoci vytvoření legislativy, která umožní provoz plně automatizovaných vozidel (SAE úrovně L4 a L5) v běžném silničním provozu na území České republiky, a to v souladu s evropskými i mezinárodními právními předpisy.

Poslední zmiňovaná oblast navazuje na letošní novelu silničního zákona, která od 1. ledna 2026 umožní v České republice provoz automatizovaných vozidel úrovně SAE L3. Díky pokročilým technologiím dokážou tato vozidla jezdit autonomně, tedy bez zásahu řidiče, v určitých situacích – například při popojíždění v kolonách nízkou rychlostí nebo při jízdě na dálnici. Do budoucna se počítá s dalším rozvojem legislativy směrem k vyšším úrovním automatizace, tedy k vozidlům SAE L4 a L5. Tato vozidla budou schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče. V praxi to znamená například autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro veřejnou dopravu nebo plně automatizovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legislativního hlediska tak Česká republika vstupuje do nové etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním prostředí. 

V oblasti výzkumu a vývoje se dokument memoranda zaměřuje především na posílení podpory stávajících i nově vznikajících programů orientovaných na autonomní mobilitu, související technologie a potřebnou výzkumnou a testovací infrastrukturu. Klíčovou roli zde sehrávají české akademické instituce, které se autonomní mobilitě věnují dlouhodobě a mají v této oblasti prokazatelné aplikační výsledky. Účastníci memoranda se zavazují s těmito institucemi aktivně spolupracovat na realizaci výzkumných a vývojových aktivit. Podmínky pro vývoj a testovaní se budou dále rozvíjet například prostřednictvím podpory živých laboratoří (living labs) a testovacích kapacit pro ověřování autonomní mobility v reálném prostředí. Posíleny mají být rovněž kapacity pro homologační zkoušky a testování automatizovaných i plně automatizovaných vozidel. V neposlední řadě se plánuje rozvoj testovací infrastruktury a zkušebních polygonů v České republice, které budou klíčové pro ověřování bezpečnosti a funkčnosti nových systémů před jejich uvedením do běžného provozu. 


Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje budování moderních telematických systémů a zajištění dostupnosti kvalitních a otevřených dat o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svaz dovozců automobilů (SDA) se budou podílet na definování priorit z pohledu automobilového sektoru a zároveň se očekává jejich aktivní zapojení do národních i mezinárodních iniciativ, jejichž cílem je sladit český přístup s evropským a globálním vývojem v oblasti autonomní mobility.

„Podpis memoranda vnímáme jako důležitý milník, který potvrzuje dlouhodobou snahu českého automobilového průmyslu aktivně spoluvytvářet podmínky pro bezpečný a efektivní rozvoj autonomní mobility v ČR. Skrze zakotvení jasného legislativního rámce pro provoz a nastavení vhodných podmínek pro testování vozidel jsou firmy motivovány investovat do vývoje, výroby i exportu pokročilých technologií. To je klíčové pro udržení naší konkurenceschopnosti v Evropě i ve světě,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. 

Mezi legislativními opatřeními je klíčová zejména příprava úprav zákonů, které by od roku 2027 umožnily provoz plně autonomních vozidel v běžném silničním provozu. AutoSAP a SDA zároveň nabídne expertní kapacity do evropských a mezinárodních pracovních skupin, kde budou poskytovat podporu při tvorbě jednotného legislativního a regulačního rámce pro schvalování a provoz automatizovaných vozidel napříč EU.

„Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v České republice vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využití s maximem pozitivních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblasti může výrazně urychlit postavení ČR v této oblasti,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

V oblasti osvěty a vzdělávání budou signatáři usilovat i o organizaci pravidelných konferencí zaměřených na autonomní mobilitu. Ministerstvo dopravy se zároveň zaměří na realizaci komplexní informační kampaně, která téma autonomní mobility přiblíží široké veřejnosti. Cílem je rovněž posílit mezinárodní vnímání České republiky jako technicky vyspělé a znalostně silné země, která nabízí kvalitní zázemí pro výzkum, vývoj a testování autonomních technologií.   

„Autonomní mobilitu a její rozvoj v České republice považuji za zásadní příležitost pro český autoprůmysl a celkové posílení konkurenceschopnosti, která je s tímto strategickým sektorem úzce provázána. Technologická i systémová řešení autonomní mobility podpoříme vhodnými kroky včetně vytvoření odpovídajícího právního rámce.  Plánujeme pokračovat v úzké spolupráci s autoprůmyslem i dalšími důležitými partnery z veřejného a akademického sektoru,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 


Celé znění tiskové zprávy v příloze.
Stáhněte si:
Zpět na výpis článků
Související články