První úsek VRT na jižní Moravě získal kladné stanovisko EIA

První úsek VRT na jižní Moravě získal kladné stanovisko EIA
1.10.2025Tiskové zprávy

Plánovaný úsek vysokorychlostní trati mezi Modřicemi a Rakvicemi získal od Ministerstva životního prostředí souhlasné závazné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tento krok umožní zahájit výkupy pozemků a pokračovat v projektové přípravě.

První úsek VRT na jižní Moravě získal kladné stanovisko EIA
„Po úseku mezi Přerovem a Ostravou je to už druhý projekt vysokorychlostní trati s kladným stanoviskem EIA. Paralelně připravujeme i další části, například Krušnohorský tunel nebo tratě ve středních Čechách, kde nyní probíhá zjišťovací řízení. Je vidět, že celá vysokorychlostní síť se posouvá od plánů k samotné realizaci,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Proces EIA zhodnotil dopady plánovaného záměru na přírodu, krajinu i obyvatele v jeho okolí. V rámci dokumentace se posuzoval mimo jiné hluk, kvalita ovzduší, vliv na vodní zdroje, zásahy do půdy či krajinného rázu, stejně tak dopady na chráněné druhy a cenné přírodní lokality. Výsledkem je závazné stanovisko, které určuje podmínky pro další postup. Požadovaný monitoring složek životního prostředí začne před započetím výstavby a bude ukončen v průběhu provozu záměru.  

„Vydané stanovisko potvrzuje, že projekt může pokračovat dál. Našli jsme řešení, která významně omezují případné negativní dopady na zdraví lidí i na životní prostředí a respektují přírodní hodnoty regionu. Zabývali jsme se posuzováním hluku a vibracemi, které vyřeší nadstandardní protihluková opatření, dále také minimalizací záborů půdy a opatřeními v souvislosti se dvěma evropsky významnými lokalitami, kterými trať povede. Snažili jsme se maximálně vyhovět všem relevantním požadavkům obcí, měst a veřejnosti. Požadavky jsme zahrnuli do stanoviska v rámci celkem 60 komplexních podmínek,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). 

Na základě naturového posouzení, tedy vyhodnocení vlivu stavby na evropsky významné lokality a ptačí oblasti soustavy Natura 2000, MŽP ve stanovisku formulovalo 21 podmínek, mezi které patří například využití technologie podélného vysouvání nosné konstrukce estakády, zákaz vybudování nové účelové komunikace podél trasy, jelikož údržba bude probíhat shora, dále maximální omezení záborů půdy pro manipulační pásy a vyloučení zakládání pilířů do průtočného profilu řeky Šatavy a profilu jejích bočních ramen. 

Připravovaný jihomoravský úsek měří 40 kilometrů a bude součástí vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. V budoucnu na něj naváže také přeshraniční část, která propojí Českou republiku s Rakouskem a Slovenskem ve směru na Vídeň a Bratislavu. 

„Na jižní Moravě se nám podařilo najít řešení, která minimalizují dopady na cenná území. Příkladem je Evropsky významná lokalita Vranovický a Plačkův les, kde místo původně plánovaného náspu vybudujeme 1,35 km dlouhou estakádu. Je to důkaz, že moderní infrastruktura a ochrana přírody mohou jít ruku v ruce,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

VRT Jižní Morava zkrátí dojezdové časy na trase Brno – Břeclav pro regionální i dálkové vlaky, protože po dokončení VRT se na ni přesunou dálkové vlaky a díky tomu bude stávající trasa připravena na rozvoj příměstských i regionálních vlaků. 

Vedení trati i technické řešení je přizpůsobeno chráněnému území soustavy NATURA 2000 v oblasti Vranovického lesa. V oblasti je navržen most o délce 1 350 metrů tak, aby stavba co nejméně zasáhla do chráněného a z pohledu životního prostředí velmi cenného území. 

Jižně od Rakvic proběhne modernizace stávající trati pro rychlost 200 km/h. Obě stavby budou tvořit ucelené řešení.

Více informací o plánovaném projektu najdete zde


 
Zpět na výpis článků
Související články