Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě

Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě
22.3.2021Tiskové zprávy

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu podpořila úpravu bodového systému a zpřísnění sankcí za nejzávažnější přestupky na silnicích obsažené ve vládní novele zákona o silničním provozu. Rada podpořila také novelu zákona o Policii a Celní správě, která má policii umožnit zadržet tabulku registrační značky vozidla v případě, že by řidič měl neuhrazenou pokutu a odmítl dluh zaplatit.

Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě
„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.  

Vláda předložila obě novely do Poslanecké sněmovny na přelomu srpna a září loňského roku. U změny bodového systému (novela zákona o silničním provozu Sněmovní tisk 987/0, část č. 1/10,) ale dosud nezačalo projednávání. Novela zákona o Policii a Celní správě (Sněmovní tisk 983/0, část č. 1/6) je nyní v druhém čtení.

Jako svou legislativní prioritu do konce volebního období označilo prosazení změn v zákoně o silničním provozu rovněž Ministerstvo dopravy. Úprava bodového systému a sankcí za porušení pravidel silničního provozu měla začít platit od roku 2022. Návrh zjednodušuje bodový systém na tři sazby a zpřísňuje sankce za vědomé porušení předpisů a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, zavádí také definici tzv. bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Naopak mírnější by podle novely byly sankce za drobné překročení rychlosti či špatné parkování. Současně se doporučuje zajistit snadnější přístup řidičů k informacím o stavu jejich bodového konta.

Aktualizace bodového systému je výsledkem čtyřleté odborné diskuse, která byla rovněž otevřena širší veřejnosti. Bodový systém, výše pokut a délka zákazů řízení neprošla v České republice  zásadnější úpravou více než 14 let – od zavedení bodového systému v roce 2006. Novela úspěšně prošla meziresortním připomínkovým řízením i posouzením Legislativní radou vlády.

V České republice umírá na silnicích každoročně kolem 500 lidí, ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti dosahují ročně kolem 80 miliard korun. Nová vládní Strategie BESIP si klade za cíl snížit do deseti let počet úmrtí na silnicích na polovinu. Shodný cíl mají nejen státy Evropské unie ale i státy OSN.

„Účinný dohled a vymahatelnost práva jsou jednou z pěti priorit nové Strategie BESIP. Zlepšit je potřeba rovněž bezpečnost komunikací (odstraněním nehodových lokalit) a chování mladých řidičů v krizových situacích. Podobně jako v řadě dalších států EU, které v poslední době zpřísňují sankce za nebezpečné přestupky, se ale zvýšení bezpečnosti na silnicích neobejde bez přehlednějších a tvrdších sankcí pro řidiče, kteří ohrožují ostatní,“ dodal Neřold.

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu je stálým poradním orgánem vlády. Jejími členy jsou vedle resortů odpovědných za zvyšování bezpečnosti provozu rovněž zástupci krajů a měst, Centra dopravního výzkumu, České kanceláře pojistitelů či Svazu automobilového průmyslu. Více informací o Radě naleznete zde.  
  
 
Zpět na výpis článků