Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D35 z Janova do Opatovce 

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D35 z Janova do Opatovce 

18.12.2025Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo téměř 12 kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 Janov – Opatovec v Pardubickém kraji. Jde o dálniční úsek za Litomyšlí, navazuje na budovaný obchvat Litomyšle směrem na východ. Zajímavým stavebním prvkem je estakáda u Opatovce. Práce trvaly dva a půl roku, cena stavby po valorizaci je 2,88 miliardy Kč bez DPH, většinu nákladů uhradí EU.

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D35 z Janova do Opatovce 

„Dálnice D35 je přesně typ stavby, kterou lidé na východním tahu potřebují. Přináší bezpečnější a plynulejší kapacitní spojení, které odlehčí nejen přetížené I/35, ale i dálnici D1. Naší ambicí je dobudování páteřní dálniční sítě, a pro tu je dostavba D35 klíčová. Současně musíme prioritně řešit financování dopravních staveb pro příští roky, aby se strategické projekty realizovaly včas a efektivně,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.

Trasa dnes otevřené části D35 navazuje na dálniční obchvat Litomyšle, který se staví a má být hotový nejpozději v roce 2027. Začíná za mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Janov, vede podél silnice I/35, kterou několikrát kříží. Končí za MÚK Opatovec. Klíčovým uzlem stavby je estakáda u Opatovce, 439 metrů dlouhý most přes silnici I/35 a Mikulečský potok, a to ve výšce 10,4 metru. Jsou to dvě samostatné mostní konstrukce pro každý směr. Stavěl se unikátní metodou výsuvu nosné konstrukce, která neomezovala provoz na silnici mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Železobetonová konstrukce váží 10 000 tun, most je založený na 144 hlubinných pilotech o objemu téměř 3 200 metrů krychlových. Součástí úseku z Janova k Opatovci je šest mostů na dálnici, dva ekodukty a také šest protihlukových stěn dohromady dlouhých 4,4 kilometru, kvůli nim se muselo osadit 1 111 sloupů.

„Kamionová doprava na silnici I/35 je velmi silná. V tomto úseku se riskuje, nebezpečně předjíždí. Tento úsek je proto stejně důležitý jako obchvaty měst. Bude to další úsek, který výrazně zvýší nejen plynulost, ale hlavně bezpečnost provozu, protože na silnici I/35 je řada nehod, a ta silnice v tuto chvíli kvůli těm velkým intenzitám není bezpečná,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Tento úsek D35 zároveň patří k těm, kde se intenzivně pracovalo i přes zimu – dělníci měli topení jak ve výrobně, tak třeba v bednění pod vnějšími křídly nosné konstrukce.

Po 10,4 kilometru dlouhém úseku D35 Litomyšl – Janov, jenž se začal stavět letos v únoru, by se mělo jezdit už za dva roky. ŘSD zároveň jedná se zhotovitelem úseku D35 Džbánov – Litomyšl, aby se tato část dálnice oproti plánu otevřela dřív, už příští rok. Původní termín je první čtvrtletí roku 2027.

D35, Janov – Opatovec

Hlavní trasa:
délka: 11 713 m
počet všech stavebních objektů: 131
protihlukové stěny: 6, celková délka 4444 m
zhotovitel: MI Roads a.s. a Doprastav a.s.
cena stavby dle smlouvy: 2 540 183 884 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 2 889 305 844 Kč bez DPH*
zahájení realizace: 5/2023
zprovoznění: 12/2025
délka stavby do zprovoznění: 31 měsíců
infoleták stavby: zde
* včetně změn během výstavby, stav k první dekádě prosince 2025

 

  • Ředitelství silnic a dálnic bude mít koncem roku rozestavěno celkem 203,9 kilometru nových staveb. Jedná se o 137 km dálnic a 66,9 km silnic I. třídy.
  • Ve výběrovém řízení se nachází dalších 140,1 km dálnic a silnic I. třídy.
  • Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků