Státní plavební správa zvýšila prevenci na vodních cestách, zavádí nová bezpečnostní opatření

Státní plavební správa zvýšila prevenci na vodních cestách, zavádí nová bezpečnostní opatření
10.5.2017Tiskové zprávy

Vyhodnocení loňské plavební sezóny přispělo k zavedení nových opatření na vodních cestách České republiky. Státní plavební správa o tom informovala v materiálu, který dnes schválila vláda. Plavbu v tzv. výtlačném režimu úřad od 15. června zavede na dvou úsecích vodní nádrže Slapy, na vodní ploše Velké Žernoseky, včetně přilehlého spojovacího kanálu s Labem i na několika úsecích Vltavy v Praze.

Státní plavební správa zvýšila prevenci na vodních cestách, zavádí nová bezpečnostní opatření
Vedle těchto opatření Státní plavební správa v letní sezóně obnoví vymezené prostory pro koupání, kam nesmí vplouvat plavidla – na vodních nádržích Slapy, Orlík, Brněnská přehrada a Vranov. Nově bude prostor pro plavce vymezen na vodní nádrži Dalešice.

Plavební sezóna 2016 představovala 183 dnů. Státní plavební správa svou kontrolní činností na sledovaných vodních cestách ČR pokryla 179 dní, tedy 98 %. Zvýšený plavební provoz probíhal zejména v některých úsecích vodní nádrže Slapy. „Kromě vymezení prostor pro koupání zavedeme výtlačný režim plavby na Slapech, a to v úseku s intenzivním plavebním provozem od Nové Rabyně (ř. km 94,00) po Měřín (Hrdlička, ř. km 98,00) a v úseku od silničního mostu (ř. km 100,50) po Mastník (ř. km 105,00),“ upřesnila ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

K obnovení výtlačného režimu v Praze došlo od plavební komory Praha-Štvanice (ř. km 50,83) proti proudu k železničnímu mostu na Výtoni (ř. km 55,35), včetně zdrže Staroměstského jezu a dále úseku od Císařské louky (ř. km 56,55 pod stadionem vodních sportů) po Barrandovský most (ř. km 58,55).

Státní plavební správa v loňském roce zvýšila výkon svého dozoru na vodních cestách České republiky. V loňské plavební sezoně zkontrolovala celkem 1302 plavidel, přičemž u 328 z nich zjistila porušení právních předpisů. Častokrát se jednalo o nerespektování signálních znaků, výjimečné ale nebylo ani vedení malých plavidel pod vlivem alkoholu. Celkem loni došlo ke 20 plavebním nehodám, z toho 18 s účastí malých plavidel; jedna z nich skončila smrtí.

„Zvláště o víkendech a svátcích v období letních prázdnin se na řadě vodních cest výrazně zvyšuje intenzita plavebního provozu rekreačních plavidel. Ve spolupráci s policií jsme náš preventivní dozor proto zaměřili především na nejfrekventovanější vodní nádrže Lipno, Orlík, Slapy, Hracholusky, Nové Mlýny, Brněnskou a Vranovskou přehradu a Baťův kanál. Podobně budeme postupovat i letos,“ upřesnila Němcová.

Z dozorové činnosti Státní plavební správy vyplynulo, že tři čtvrtiny účastníků plavebního provozu právní předpisy upravující vnitrozemskou plavbu dodržuje. „Většina účastníků plavebního provozu se předpisy řídí. Ti ostatní nejčastěji nerespektovali význam plavebního značení, hlavně porušení zákazu proplutí nebo nerespektování signálních znaků nařízeného režimu plavby ve výtlačném režimu. Alarmující ovšem bylo vedení malých plavidel osobou pod vlivem alkoholu, což jsme zjistili ve 29 případech, o 9 víc oproti minulému roku,“ dodala Němcová.

Častým přestupkem byla také plavba bez průkazu způsobilosti k vedení plavidla, případně absence lodního osvědčení na plavidle, kterým je prokazována technická způsobilost plavidla. Srovnatelně s předchozími plavebními sezónami byly zjišťovány závady v evidenčním označení plavidel poznávacími znaky nebo jejich neúplném vybavení záchrannými prostředky.

 
Zpět na výpis článků
Související články