Z Prahy do Berlína či do Vídně za méně než 2,5 hodiny, Via Vindobona zkrátí spojení metropolí

Z Prahy do Berlína či do Vídně za méně než 2,5 hodiny, Via Vindobona zkrátí spojení metropolí
17.5.2021Tiskové zprávy

Česká republika podepsala s Německem i Rakouskem společné prohlášení o dalším rozvoji železničního spojení Berlín – Praha – Vídeň. Cestovní doba z Prahy do obou metropolí by se měla zkrátit na méně než dvě a půl hodiny. Velmi rychlé expresy „TEE Sprinter“ zastavující jen v největších městech to zvládnou dokonce za zhruba dvě hodiny. Takzvaná Via Vindobona byla jedním z hlavních témat konference o budoucnosti železnice připravené německým spolkovým ministerstvem dopravy k evropskému roku železnice.

Z Prahy do Berlína či do Vídně za méně než 2,5 hodiny, Via Vindobona zkrátí spojení metropolí
„Přál bych si, aby Praha měla i nadále přibližně jednou za dvě hodiny spojení do sousedních hlavních měst a do dalších významných uzlů. Po vybudování vysokorychlostních tratí plánujeme rozšíření nabídky spojů zhruba na dvojnásobek. Velmi přitom oceňuji dosavadní spolupráci se SRN na přípravě přeshraničního tunelu mezi Drážďany a Ústí nad Labem, který bude dílem století na železnici ve střední Evropě,“ uvedl ve svém vystoupení ministr dopravy Karel Havlíček.

Tunel je součástí budoucí vysokorychlostní osy střední Evropy zvané „Via Vindobona“, která bude vysokorychlostní spojnicí Berlína, Prahy a Vídně s jízdní dobou cca 4 hodiny. Pilotní úseky nových tratí pro rychlost až 320 km/h o délce minimálně 120 km budou zprovozněny před rokem 2030, zbývajících 250 km nových tratí pak postupně v letech následujících. Tato nová infrastruktura nabídne také řadu dalších možností dálkových spojů, přičemž mezi nejdůležitější patří z našeho pohledu také plánované přímé expresní spoje Praha – Drážďany – Frankfurt, které v kombinaci s investicemi na německé železniční síti dokážou tuto relaci zvládnout za cca 4,5 hodiny. Díky tomu se otevře možnost dosáhnout vlakem řadu destinací v západní Evropě, dnes dosažitelných pouze letecky nebo po dálnici. 

Foto: Železničář - České dráhy





 
Zpět na výpis článků