Tachografy v dodávkách: Koho se změna skutečně týká?

Tachografy v dodávkách: Koho se změna skutečně týká?
29.5.2025Na pravou míru

V reakci na možné nejasnosti přinášíme upřesnění k povinnosti vybavit některé dodávky v mezinárodní přepravě tachografem od roku 2026.

Tachografy v dodávkách: Koho se změna skutečně týká?
Nová pravidla vycházejí z evropského Balíčku mobility a týkají se pouze vozidel v mezinárodní dopravě. Běžní uživatelé a vnitrostátní přeprava zůstávají touto povinností nedotčeni. Česká republika navíc sehrála klíčovou roli při vyjednávání výjimek a kompromisů, které ocenili i samotní dopravci.

Od 1. července 2026 budou muset být dodávky s nejvyšší povolenou hmotností od 2,5 t do 3,5 t vybaveny chytrým tachografem 2. generace, pouze pokud budou využívány pro mezinárodní dopravu nebo tzv. kabotáž (vnitrostátní přeprava zahraničním přepravcem). Tato povinnost se netýká běžných občanů ani podnikatelů, kteří používají dodávku v rámci vnitrostátní dopravy.

Příklady z praxe

✔️ Povinnost se týká:

    Příklad 1: Česká firma provozuje dodávku (3,3 t) a pravidelně rozváží zboží do Německa a Rakouska. Od 1. 7. 2026 bude muset mít ve vozidle tachograf.

    Příklad 2: Slovenský dopravce používá dodávku 3,2 t k přepravě zásilek mezi Polskem a Českem. I zde bude tachograf povinný.

    Příklad 3: Český podnikatel provozuje dodávku 2,7 t a v rámci Německa provádí kabotážní přepravu (např. rozvoz zboží mezi německými městy). Tachograf bude vyžadován.


Povinnost se netýká:

    Příklad 4: Řemeslník používá dodávku 3,0 t pro převoz svého nářadí a materiálu v rámci České republiky i do zahraničí. Tachograf není potřeba. 

    Příklad 5: Rodina jede na dovolenou do Chorvatska s obytnou dodávkou 3,3 t. Nejedná se o podnikání ani přepravu zboží – tachograf není vyžadován.

    Příklad 6: Malý e-shop rozváží zboží po ČR dodávkou 2,8 t. Pokud nejezdí do zahraničí, tachograf nepotřebuje.


Cílem je:

•    Zajistit férové podmínky mezi dopravci napříč EU.

•    Zamezit obcházení pravidel tím, že dopravce větší náklad rozdělí do menších dodávek, které v mezinárodní přepravě nemusí dodržovat pravidla pro těžká vozidla. 

    Zvýšit bezpečnost a ochranu řidičů, včetně kontroly jejich pracovní doby a odpočinku.


Pokud zaznívá obava, že nová pravidla dopadnou na malé podnikatele, ministerstvo dopravy upozorňuje, že tomu tak je pouze v případě, pokud provozují mezinárodní přepravu nebo kabotáž na území jiného členského státu. V případě využití firemní dodávky pro soukromé účely, například výlet do zahraničí, tomu tak není. 

Balíček mobility pro tyto případy zavedl přímo výjimku, podle níž pod nařízení nespadají jízdy vozidel do 3,5 tuny pro vlastní potřebu. Tachograf podle této výjimky nemusí ani živnostník, který má dodávku jako pracovní prostředek a používá ji pro přepravu vlastního zboží či nářadí pro výkon jiné živnosti v jiném členském státu. Nařízení ve skutečnosti vůbec nerozlišuje vlastnictví vozidla, ale jen účel použití, kterým musí být přeprava zboží nebo kabotáž. 

Ministerstvo dopravy proto zdůrazňuje, že povinnost instalace tachografu se netýká všech dodávek, ale pouze těch, které jsou využívány k podnikatelské činnosti v rámci mezinárodní přepravy nebo tzv. kabotáže. Změny vycházejí z evropské legislativy, ale Česká republika se aktivně podílela na jejich vyjednávání tak, aby dopad na české dopravce byl co nejmenší.

Zjednodušeně řečeno: Tachograf bude muset mít pouze ten, kdo je nebo bude podnikatelem v silniční dopravě od rozsahu koncese pro mezinárodní dopravu 2,5 - 3,5 tuny, tedy, kdo provádí „přepravy za úplatu“. 


Nejčastější otázky a odpovědi k povinnosti tachografů v dodávkách

1. Týká se mě nová povinnost, když mám dodávku psanou na firmu, ale jezdím jen občas do zahraničí?

Pokud dodávku využíváte pro podnikatelské účely v mezinárodní dopravě (např. převoz zboží do zahraničí), pak se na vás od 1. 7. 2026 bude vztahovat povinnost mít ve vozidle chytrý tachograf 2. generace. Pokud ale jezdíte pouze v rámci ČR nebo do zahraničí, ale ne za úplatu, povinnost se vás netýká.

2. Proč se zavádí další byrokracie a náklady pro malé podnikatele?

Tato změna vychází z evropské legislativy (tzv. Balíček mobility), která má za cíl:
  • zajistit rovné podmínky mezi dopravci v celé EU,
  • zamezit obcházení pravidel pomocí lehkých vozidel bez tachografu,
  • zvýšit bezpečnost a ochranu řidičů.
Česká republika během vyjednávání prosazovala výjimky a zmírnění dopadů na malé podnikatele. Výsledná podoba je kompromisem, který zohledňuje specifika českého trhu.

3. Proč Ministerstvo dopravy nechrání malé firmy?

Naopak – Ministerstvo dopravy se aktivně zapojilo do vyjednávání a pomohlo prosadit výjimky, které omezují dopad na malé a střední podniky. Česká republika byla součástí tzv. „middle group“, která vyvažovala tlak západních států.

4. Co když za dodávkou táhnu přívěs a překročím 3,5 t?

V takovém případě se na vás vztahují pravidla, která se řídí největší povolenou hmotností soupravy jako celku. Pokud v rámci komerční přepravy překročíte 3,5 t a provozujete mezinárodní dopravu, musíte vybavit vozidlo tachografem a v závislosti na charakteru prováděné přepravy plnit i další povinnosti (např. eurolicenci). Nejedná se o žádnou novinku vyplývající z Balíčku mobility, tyto povinnosti platí už nyní.  

5. Nejde jen o další krok k omezování svobody podnikání?

Balíček mobility je výsledkem dlouholetého vyjednávání na úrovni EU. Jeho cílem není omezovat podnikání, ale zajistit férové a bezpečné podmínky pro všechny dopravce. Česká republika se zasadila o to, aby pravidla byla co nejméně zatěžující pro malé firmy a živnostníky. 

6. Jak se bude povinnost mít tachograf kontrolovat?

Od 1. července 2026 budou vozidla, na která se povinnost vztahuje, muset být vybavena tzv. chytrým tachografem 2. generace, který umožňuje dálkovou kontrolu. To znamená, že silniční kontrolní orgány (např. policie nebo inspektoři dopravy) budou moci během jízdy bez zastavení vozidla zjistit, zda je tachograf nainstalován a zda funguje správně.

Tachografy budou navíc automaticky zaznamenávat polohu vozidla, překročení hranic, místa nakládky a vykládky a další údaje, které umožní efektivní kontrolu dodržování pravidel. Tato technologie výrazně zvýší účinnost kontrol a zároveň omezí zbytečné zastavování vozidel, která jsou v pořádku.


Další užitečné odkazy:
Tisková zpráva: Silniční balíček se zvrhl v boj mezi východem a západem EU
Tisková zpráva: Balíček mobility srovná podmínky pro silniční dopravu v EU

 
Zpět na výpis článků