Obchvat města Strážnice

Obchvat města Strážnice
07.05.2025 9:50:32Poskytnuté informace
žádost:
„1) Počítá stát nadále s realizací obchvatu města Strážnice nebo se od jeho výstavby zcela upustí či již upustilo?
2)V jakém termínu je plánováno zahájení a ukončení výstavby obchvatu města Strážnice a přeložka silnice I/55?
3)Nelze-li termín výstavby obchvatu města Strážnice definovat konkrétním datem, v jakém předpokládaném časovém horizontu (v řádu let) je s výstavbou obchvatu města Strážnice počítáno?
4)Jaký je plánovaný časový harmonogram veškerých přípravných, projekčních a stavebních prací v souvislosti s výstavbou obchvatu města Strážnice (např. počínaje změnou územně plánovací dokumentace dotčených obcí, výkupem pozemků, projekčními pracemi, předáním provedením díla a jeho otevřením)?
5)Ve které etapě ad 4) se realizace obchvatu města Strážnice aktuálně nachází?
6)Bude obchvat města Strážnice realizován variantou RDS18-A Varianta A jižně Petrova, nebo RDS18-B Varianta B severně Petrova?“

odpověď:
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR se v daném území prioritně věnují přípravě a realizaci dálnice D55, která je nově vedenou kapacitní komunikací, sledující zcela jinou trasu, než má dosavadní silnice I/55. Dálnice D55 má převzít rozhodující dopravní funkci a odvést tranzitní dopravu z obytného území obcí a měst včetně Strážnice, Petrova, Veselí nad Moravou a dalších.

V minulosti byla zvažována přeložka silnice I/55 právě jako možný způsob, jak řešit dopravní zátěž v těchto obcích. V době, kdy nebyl postup přípravy dálnice D55 ještě jednoznačně určen, byly v rámci územně plánovací dokumentace Jihomoravského kraje vymezeny rezervy pro možné budoucí vedení této přeložky, včetně různých variant tras obchvatu Strážnice. Tyto územní rezervy vznikly z iniciativy kraje jako podklad pro případnou veřejnou debatu a plánování v území.

Po rozhodnutí o výstavbě dálnice D55 jako nové samostatné komunikace (ve zcela jiné stopě) již Ministerstvo dopravy dále nesleduje přípravu přeložky I/55 ani obchvatu Strážnice. V důsledku převedení hlavní dopravní zátěže na dálnici D55 resort dopravy předpokládá, že silnice I/55 bude po dokončení dálnice převedena do kategorie silnic II. třídy, a tím se stane komunikací v působnosti kraje, který bude případné obchvaty a přeložky řešit ve své gesci.

Ministerstvo dopravy proto plánuje iniciovat zrušení územních rezerv pro dříve uvažovanou přeložku silnice I/55 (včetně obchvatu Strážnice) v zásadách územního rozvoje Jihomoravského kraje. O konečném postupu v této věci – tj. o případném ponechání nebo zrušení těchto rezerv – však rozhodne krajský úřad jako příslušný úřad územního plánování a jako budoucí správce komunikace, která by v daném úseku náležela již mezi silnice II. třídy. Bude to tedy kraj, kdo stanoví další postup.

V tuto chvíli tak výstavba obchvatu města Strážnice není zařazena v přípravě ŘSD, otázka možného vedení trasy – včetně volby mezi dříve zvažovanými variantami – již není předmětem rozhodování ze strany státu. O dalším vývoji v této věci by měl případně rozhodovat Jihomoravský kraj, pokud by se rozhodl zabývat dopravní situací v dané oblasti v rámci svých pravomocí.

Informace byla poskytnuta 7. 5. 2025.
 

Zpět na výpis článků