Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový most na D55 u Napajedel

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový most na D55 u Napajedel

9.12.2025Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo 495 metrů dlouhý most přes řeku Moravu na D55 u Napajedel ve Zlínském kraji. Na stavbu naváže úsek D55 Napajedla – Babice, který by se měl začít stavět příští rok. Nový most připomíná svou červenou barvou slavný Golden Gate Bridge v americkém San Franciscu. Práce trvaly dva a tři čtvrtě roku, cena stavby po valorizaci je tři čtvrtě miliardy Kč bez DPH. Projekt je navržený ke spolufinancování z evropských fondů.

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový most na D55 u Napajedel

„Most je novou dominantou města Napajedla. Je to moderní inženýrské dílo, které kombinuje inovativní přístupy a osvědčené technologie. V nejvyšším místě měří oblouk 20 metrů, celý most má rozpětí 115 metrů, což z něj dělá po mostu Vysočina (426 metrů) druhý nejdelší na Moravě. Před Vánoci otevřeme ještě téměř osm kilometrů dlouhý úsek D55 Olomouc – Kokory. Až bude celá D55 hotová, propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude víc než 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2,“ říká ministr dopravy v demisi Martin Kupka.

V místě, kde je most, vede dálnice D55 po násypu ve výšce zhruba deseti metrů. Ocelová konstrukce včetně oblouku váží přes 1 700 tun. Obloukových a zárodkových dílců je osm, nejtěžší dílce obloukové části váží zhruba 81 tun. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která je společná pro oba jízdní směry, oblouk je ve středním dělicím pásu.

„Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, to znamená levý a pravý. Směrové pruhy na mostě jsou od sebe oddělené konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou. Netradiční řešení jsme zvolili také s ohledem na hrozící povodně na řece Moravě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je také jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. A šlo také o to, aby se neomezovala lodní doprava,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Na mostě je také protihluková stěna dlouhá 185 metrů, ochrání zástavbu po levé straně dálnice D55. Je neprůhledná, sestavená ze soklových panelů a panelů s pohltivou vrstvou. Most se stavěl v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak kvůli špatnému stavu dosavadního mostu na silnici I/55, jednak proto, aby co nejdřív skončila situace, kdy řidiči musí sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice, kde se zejména v dopravních špičkách tvoří kolony.

Stavba je navržena ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 (OPD3).
 

D55, Napajedla - Babice, most SO 201

délka: 495 m
zhotovitel: FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., MI Roads a.s.
cena stavby dle smlouvy: 674 433 495 Kč bez DPH
cena po valorizaci: cca 767 000 000 Kč bez DPH*
protihlukové stěny: 1, délka 185 m
zahájení realizace: 04/2023
zprovoznění: 12/2025
délka stavby do zprovoznění: 32 měsíců

* včetně změn během výstavby, stav k začátku prosince 2025

 

  •  Ředitelství silnic a dálnic aktuálně staví celkem 254,1 kilometru nových staveb. Jedná se o 184,2 km dálnic a 69,9 km silnic I. třídy.
  •  Ve výběrovém řízení se nachází dalších 137,1 km dálnic a silnic I. třídy.
  •  Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
Zpět na výpis článků