Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště
1.10.2024Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
 

 Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště
Práce za 1,62 miliardy Kč bez DPH potrvají do konce roku 2026, už ale příští rok v prosinci zprovozní ŘSD část dlouhou 1,2 kilometru včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová, a to společně s navazujícím úsekem D35 Hořice – Sadová. V trase úseku Sadová – Plotiště objevili archeologové asi nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Důležitou zprávou k dálnici D35 je, že všechny její plánované úseky mají už stavební povolení.

„Dálnice D35 je paralelní spojnicí Čech a Moravy a díky tomu bude alternativou k přetížené D1. Po jejím dokončení bude doprava napříč republikou na obou těchto tazích rychlejší a komfortnější, což představuje i významný impuls pro naši ekonomiku. Kromě nyní zahajovaného úseku Sadová – Plotiště začneme ještě letos stavět více než deset kilometrů dlouhý úsek Litomyšl – Janov, kde bude klíčovým objektem mimoúrovňová křižovatka Janov, která poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce. Na začátku volebního období jsme slíbili, že D35 se stane prioritou, a to také plníme, v letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice: na konci roku by se mělo pracovat zároveň na 64 kilometrech,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Začátek úseku navazuje na stavbu úseku D35 Hořice – Sadová, kterou ŘSD zahájilo loni. Stavební firmy musí jako prioritu nejdřív vybudovat víc než kilometrový úsek u Sadové, aby další část dálnice Hořice – Sadová nekončila v polích u Sadové a řidiči ji mohli využívat. Úsek Sadová – Plotiště bude končit na mimoúrovňové křižovatce Plotiště nad Labem, tam se napojí na dálnici D11. Součástí stavby bude devět mostů, nejdelší z nich bude 114,3 metru dlouhá estakáda Všestary. Cena, za kterou zhotovitel úsek postaví, činí 67 procent původně předpokládané sumy.

Trasa úseku vede krajinou, kde se v roce 1866 odehrála bitva u Hradce Králové, při níž pruská armáda drtivě porazila rakousko-saská vojska. Místo proto prozkoumali archeologové. Vedle jiného tam objevili zřejmě nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Jde o pohřební mohylu dlouhou kolem 190 metrů s maximální šířkou 15,1 metru. Pochází z doby kultury nálevkovitých pohárů datované do čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem. Vědci odhalili mohylu na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa.

ŘSD teď staví v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji osm úseků D35, téměř 54 kilometrů včetně odpočívky Hrušová. „Dálnice od Hradce Králové k Jičínu by měla být hotová do roku 2028. Letos tak začalo pětileté období intenzivní výstavby D35 v Královéhradeckém kraji. Vše směřuje k tomu, že kompletní dálnice D35 bude dokončená do šesti let. Tím, že dálnice zatím není dostavěná, trpí zejména lidé v obcích u silnice I/35,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Až bude D35 hotová, spolu s dálnicí D11 by se měla stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1.


D35 Sadová - Plotiště

Hlavní trasa:
délka: 7537 m
počet stavebních objektů: 115
zhotovitel: MI Roads a.s., Doprastav a.s. a Duna Aszfalt
cena stavby dle smlouvy: 1 628 365 288 Kč bez DPH
zahájení realizace: 9/2024
zprovoznění: první část 12/2025, celá stavba 12/2026
délka stavby do zprovoznění: 27 měsíců
infoleták ke stavbě: zde
 
  • Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 298 kilometru nových staveb. Jedná se o 226,1 km dálnic a 71,9 km silnic I. třídy. 
  • Ve výběrovém řízení se nachází dalších 139,3 km dálnic a silnic I. třídy.
  •  Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
Zpět na výpis článků