Vláda schválila návrh smlouvy o výstavbě Krušnohorského tunelu mezi Českem a Německem

Vláda schválila návrh smlouvy o výstavbě Krušnohorského tunelu mezi Českem a Německem
9.7.2025Tiskové zprávy

Vláda schválila návrh mezinárodní smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o plánování, výstavbě a provozování Krušnohorského tunelu. Tunel se stane klíčovou součástí nového vysokorychlostního železničního spojení mezi Prahou a Drážďany i nové středoevropské vysokorychlostní osy Via Vindobona propojující Berlín a Prahu s Vídní. Zásadně přispěje k rozvoji udržitelné veřejné dopravy ve střední Evropě, odolnější a bezpečnější dopravní síti i ekonomickému rozvoji regionů.

Vláda schválila návrh smlouvy o výstavbě Krušnohorského tunelu mezi Českem a Německem
„Krušnohorský tunel o délce více než 30 kilometrů, z toho téměř 12 kilometrů na českém území, bude součástí transevropské dopravní sítě TEN-T a umožní rychlou a kapacitní přepravu osob i zboží. Tunel bude navržen pro rychlost 200 km/h pro osobní dopravu a 120 km/h pro nákladní dopravu. Díky tomu se cestovní doba mezi Prahou a Drážďany zkrátí z přibližně 2,5 hodin na pouhou jednu hodinu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.  

Smlouva stanoví jednotný technický a bezpečnostní standard pro celý tunel, který bude vybudovaný v souladu s evropskými specifikacemi a německými i českými technickými požadavky. Budou jej tvořit dva jednokolejné tubusy, elektrizaci zajistí střídavá trakční soustava a bude vybavený evropským systémem řízení železniční dopravy. Součástí projektu jsou také bezpečnostní a evakuační zařízení, která zohlední možné mimořádné události.  

„Financování projektu zajistí kombinace národních zdrojů a evropských fondů. Česká republika ponese přibližně 39 % nákladů, které se odhadují na 45 miliard korun. Investice bude rozložená do období přibližně 15 let,“ dodává ministr dopravy.  

Projekt má zásadní význam pro lepší propojení Evropy, a proto bude také důležité, aby nový evropský rozpočet počítal s dostačující alokací pro rozvoj vysokorychlostních tratí v těch částech Evropy, kde nyní scházejí. I o tuto podporu již usiluje Česká republika v kampani s dalšími evropskými státy. „O vzájemné podpoře hovořím i s ministry dopravy sousedních států. Příští týden se v Praze potkám se spolkovým ministrem dopravy Schniederem. Budu jej rovněž informovat o tom, že Česká republika je připravena podepsat tuto významnou mezistátní smlouvu co nejdříve,“ uzavírá Kupka.  

Projekt má rovněž významný bezpečnostní a obranný rozměr – propojení železniční infrastruktury se západní Evropou posiluje odolnost a připravenost regionu v kontextu současné geopolitické situace. Moderní železniční spojení bude hrát důležitou roli nejen v civilní dopravě, ale i v případě krizových situací a přesunů zboží či techniky.  

Smlouva rovněž upravuje spolupráci mezi českými a německými orgány při plánování, povolování a provozování tunelu. Zvláštní důraz je kladený na koordinaci schvalovacích procesů, které budou probíhat podle právních předpisů obou států, a na zajištění jednotného technického řešení v rámci tzv. společného plánovacího prostoru. Provozovatelem infrastruktury bude na české straně Správa železnic, na německé straně DB InfraGO AG a DB Energie GmbH.  

Smlouvu budou následně podepisovat ministři dopravy obou zemí, poté proběhne ratifikace v parlamentech. Následně vstoupí dokument v platnost. Potom nastane fáze detailního projektování a přípravy výstavby, která bude probíhat v úzké spolupráci obou států a jejich železničních institucí.  

Více informací o budoucím železničním spojení mezi Prahou a Drážďany najdete zde: https://www.dresden-praha.eu/cz


 
Zpět na výpis článků