Zabezpečovač ETCS má za sebou úspěšný rok. Hlásíme stabilní provoz a přípravy na zimu

Zabezpečovač ETCS má za sebou úspěšný rok. Hlásíme stabilní provoz a přípravy na zimu

9.12.2025Tiskové zprávy

Česká železnice bude mít brzy za sebou první rok výhradního provozu zabezpečovacího systému ETCS. Od ledna do konce listopadu 2025 systém dohlédl na více než 520 tisíc vlaků, které ujely přes 38 milionů kilometrů. Každý den se pod dohledem ETCS po tuzemských tratích pohybuje více než 2550 vlaků. Systém vykazuje vysokou spolehlivost.

Zabezpečovač ETCS má za sebou úspěšný rok. Hlásíme stabilní provoz a přípravy na zimu

„Dostupnost ETCS dosáhla letos v průměru 99,53 %, v listopadu i s prvním sněžením jsme pak dokonce zaznamenali hodnotu 99,72 %. Pro dopravu to znamená stabilní provoz a minimální výpadky. Výsledky jasně ukazují, že ETCS je spolehlivým pilířem bezpečnosti na železnici. Zavedení výhradního provozu proběhlo bez významnějších dopadů na cestující a daří se snižovat vliv zimních podmínek na chod systému,“ hodnotí situaci ministr dopravy Martin Kupka, a zdůrazňuje: „Dobrých výsledků bylo dosaženo díky intenzivní a úzké spolupráci Správy železnic, Drážního úřadu, dodavatelů technologií i dopravců.“

Potíže z loňské zimy, kdy u některých lokomotiv za sněhových podmínek docházelo k preventivním zastavením kvůli chybám v odometrii (zjednodušeně řečeno namrzání čidel Doppletrových radarů v blízkosti kol lokomotivy), se již podařilo výrazně omezit.

Pro představu: v období 23. − 26. 11., kdy jsme na území České republiky zaznamenali vydatnější sněžení, došlo v průměru jen k 9 nouzovým zastavením vlaků z důvodu zmíněné odometrie denně, a to .u různých druhů hnacích vozidel i různých dopravců v osobní i nákladní dopravě. V porovnání s obdobím v začátku roku se jedná o podstatně lepší výsledek.

Díky softwarovým úpravám, servisním zásahům, technickým návrhům dopravců a spolupráci výrobců se tyto problémy podařilo pro nadcházející zimu z velké části odstranit. Pomohlo především přehrání příslušného softwaru, které je již dokončeno u lokomotiv řady 362 a probíhá na lokomotivách Vectron 193.

Více informací k fungování systému ETCS naleznete zde.

Zpět na výpis článků
Související články