ANO slibuje kilometry dálnic, které staví dokonce rychleji než slibovalo

ANO slibuje kilometry dálnic, které staví dokonce rychleji než slibovalo
15.10.2019Na pravou míru

Zatímco premiér Andrej Babiš slibuje ještě letos otevřít 34 km nových dálnic a příští rok i se silnicemi dokonce 60, ministr Kremlík nedávno ve vyjádření pro Echo24 mluvil o 23 kilometrech a v příštím roce o 32 kilometrech dálnic. Kde se tedy vzala Babišova čísla, o kterých mluví ve svém tradičním nedělním hlášení?, ptá se Vojtěch Šeliga v článku „ANO znovu slibuje kilometry dálnic. Rozpočet však tomu neodpovídá“, který zveřejnilo Echo24. Informace uvádíme na pravou míru.

ANO slibuje kilometry dálnic, které staví dokonce rychleji než slibovalo
Ve skutečnosti je to prosté. Se zhotovitelem dálnice D3 Ševětín - Borek na Českobudějovicku se podařilo dohodnout, že namísto příštího roku bude úsek uveden do provozu ještě do konce letošního roku. Z tohoto důvodu stoupne letošní číslo zprovozněných dálnic z 23 na 32 km, o kterých hovoří pan premiér. Díky urychlení výstavby v letošním roce se logicky také sníží počet kilometrů nově zprovozněných dálnic v roce příštím.

Aby Vojtěch Šeliga mohl upozorňovat na nesoulad čísel, vypomáhá si  v článku tvrzením, že úsek Ševětín – Borek není výstavbou dálnice, neboť „jde o pouhé rozšíření stávající komunikace, kdy jeden dvojpruh již stojí“. Postupná přestavba komunikace první třídy a její začlenění do tělesa dálnice není ničím neobvyklým a nic nemění na faktu, že tím vzniká nová dálnice. Leda bychom tvrdili, že namísto dálnice jde o dvě silnice první třídy vedle sebe.

A podobné je to i se starostí Vojtěcha Šeligy o nízký rozpočet SFDI, jenž údajně nedopovídá potřebám resortu dopravy. Rozpočet je navrhován v celkové výši 87,3 mld. Kč (70,2 mld. Kč národních zdrojů a 17,1 mld. Kč prostředky EU), požadavky jednotlivých investorů jsou však součtu 109,350 mld. Autor však opomíjí fakta, která se každoročně opakují, a není důvod očekávat, že by tomu mělo být v příštím roce jinak.

Předně je třeba zdůraznit, že často existuje rozdíl mezi požadavky, které se mohou posouvat do dalšího roku, a reálnými potřebami. I díky tomu bývá rozpočet zpočátku navrhován více konzervativně a během roku se dle aktuálních potřeb upravuje na základě připravenosti jednotlivých projektů, a to oběma směry (dolů i nahoru). Rozpočet na rok 2019 tak byl schválen ve výši 86, 3 miliardy a po úpravách je dnes 101,3 mld. Kč.

V rozpočtu na příští rok rozhodně také nechybí peníze na běžící dopravní stavby.  Je na ně sice plánováno okolo 17 mld. Kč, což je zhruba o 3 mld. Kč méně, než je potřeba, rozdíl ale bude pokryt ze zůstatku rozpočtu letošního roku. Není tedy pravda, že rozpočet  bude poprvé v historii v mínusu už při současné rozestavěnosti, jak autor tvrdí.

Odkaz na článek: https://echo24.cz/a/StZ2U/ano-znovu-slibuje-kilometry-dalnic-rozpocet-vsak-tomu-neodpovida
Zpět na výpis článků