Vyjádření MD ke kontrole NKÚ o výstavbě odpočívek pro kamiony

Vyjádření MD ke kontrole NKÚ o výstavbě odpočívek pro kamiony
7.11.2025Na pravou míru

V médiích se objevily výstupy z kontrolního závěru k výstavbě (etc.) odpočívek pro kamiony v ČR. Týkají se Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR; na výtky týkající se přímo resortu či koncepčního nastavení tohoto tématu chceme reagovat

Vyjádření MD ke kontrole NKÚ o výstavbě odpočívek pro kamiony


Některé závěry vycházejí ze situací, které již nejsou aktuální, a jiné kritizované problémy vznikly v důsledku vnějších okolností. Mnohé vytýkané nedostatky navíc byly již napraveny nebo se na jejich nápravě intenzivně pracuje.

Výstavba parkovacích míst pro kamiony v posledních letech zrychluje, Ministerstvo a ŘSD oblast systémově řeší

  •  ŘSD v období let 2017 až 2023 dalo řidičům 689 nových parkovacích míst na dálnicích. To je více, než uvádí NKÚ.
  •  Závazek z programového prohlášení vlády Petra Fialy je splněn.
  •  Výstavba míst k odpočinku v posledních letech zrychluje; na řešení nesouhlasu obcí pracujeme.

Kontext:

  • Ke konci roku 2025 má být v provozu celkem 3773 parkovacích míst pro nákladní automobily na dálnicích.
  •  Aktuálně je ve výstavbě 524 nových stání (z toho 342 na nových odpočívkách a 182 na rozšiřovaných/rekonstruovaných odpočívkách); bez odpočívek dokončených ještě v r. 2025.
  •  V různých fázích přípravy je zhruba 2 700 nových parkovacích míst, z čehož více než 1 100 jich bude pro kamiony.

Určitý počet parkovacích míst, ať už ro osobní, nebo nákladní auta, automaticky není důvodem k porušování předpisů či ohrožování bezpečnosti a plynulosti provozu.

Podrobněji:

NKÚ uvádí, že v ČR je nedostatek parkovacích míst pro nákladní dopravu: Z plánovaných 1 500 nových míst bylo v období 2017–2023 realizováno pouze 407, což představuje pouhých 27 % cílové hodnoty.

Přitom:

  •  hodnota 407 nově zrealizovaných míst, kterou NKÚ uvádí, je zavádějící, neboť podle NKÚ se započítávají pouze nová parkovací místa „na stávajících tazích“, ŘSD ale realizovalo ještě dalších 282 míst na nově postavených úsecích dálnic. To nicméně nejsou žádné „nové tahy“. Stávajícími tahy je totiž v tomto kontextu nutné chápat i tranzitní silniční tahy, které nahrazujeme dálnicemi ve stejném tahu. Pak lze říci, že ŘSD v období let 2017 až 2023 dalo řidičům 689 nových parkovacích míst na dálnicích. A to je rozdíl.

NKÚ ve své zprávě zmiňuje i neplnění koncepčních plánů na 1500 nových míst, kdy ani jedna z prioritních odpočívek vytipovaných v koncepcích nebyla do konce kontrolovaného období zrealizována.

K tomu konstatujeme, že:

  • Ano, plán byl naplněn alespoň částečně, což má několik příčin:
  • Jednou z nich je mj. i neočekávaně četný odpor obcí proti umisťování odpočívek na jejich území. To je také důvodem, proč nebylo možné realizovat výstavbu nových parkovacích míst celé řadě původně plánovaných lokalit. ŘSD nemůže začít přípravu odpočívky v případě nesouhlasu obce, pokud obec neumožní vymezení plochy ve své územně plánovací dokumentaci.
-> Systémové řešení vzniklé situace ale připravujeme. Ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a ŘSD jsme vymezili v Politice územního rozvoje jejich podporu v Zásadách územního rozvoje krajů, případně v Územním rozvojovém plánu na území celé České republiky. Dalším způsobem podpory budování je spolupráce s kraji cestou vymezení odpočívek v rámci Zásad územního rozvoje krajů.
  • Výstavba nových parkovacích míst pro nákladní automobily nicméně i přes tyto komplikace v posledních letech zrychluje. V roce 2024 bylo uvedeno do provozu 213 nových parkovacích míst pro nákladní automobily. Podle aktuálního předpokladu má být v roce 2025 uvedeno do provozu celkem 288 nových míst. V dalších letech má být dle aktuálních plánů uvedeno do provozu v roce 2026 321 míst, v roce 2027 556 míst a v roce 2028 313 míst.
 

Dokládá to přiložená tabulka

Počet nově vybudovaných parkovacích míst pro NA na nových a rozšiřovaných dálničních odpočívkách

 
rok zprovoznění nové odpočívky rozšiřované/rekonstruované odpočívky celkem vývoj počtu míst NA od roku 2017
do roku 2018       2583
2019 40 96 136 2719
2020 114 129 243 2962
2021 20 32 52 3014
2022 78 90 168 3182
2023 90 0 90 3272
2024 130 83 213 3485
2025 (předpoklad) 90 198 288 3773
2026 (předpoklad) 28 247 275 4048

  • Budování nových parkovacích míst optikou programového prohlášení vlády v demisi ukazuje, že se vláda zavázala k navýšení počtu a kapacity odpočívek a odstavných ploch na dálnicích a silnicích I. třídy tak, aby počet parkovacích stání přesáhl 4,5 tisíce. Ke konci roku 2025 má být v provozu celkem 3773 parkovacích míst pro nákladní automobily na dálnicích + téměř 2 tisíce parkovacích stání se pak bude nacházet u silnic I. třídy (více než 1 tisíc z nich se nachází na pozemcích ŘSD). Lze tedy konstatovat, že v tomto ohledu bude příslušný cíl programového prohlášení vlády naplněný.
  • Navyšování počtu parkovacích míst je dlouhodobě součástí také Národní strategie BESIP. Akční plán na roky 2025–2026 požaduje dobudovat minimálně 400 nových parkovacích míst, přičemž ŘSD pro roky 2025 a 2026 plánuje navýšit jejich počet celkem o 609 míst. Dle akčního plánu pro roky 2021–2022 mělo ŘSD za úkol vybudovat každý rok 150 míst navíc, přičemž ŘSD v roce 2021 zprovoznilo 52 nových míst a v roce 2022 pak 168 míst. Dle akčního plánu pro roky 2023–2024 mělo být dobudováno 300 míst za tyto dva roky a ŘSD postavilo 303 nových míst.

NKÚ ve zprávě kritizuje nedostupnost info systému o volných místech na odpočívkách. Přitom tento systém je v posledních letech na odpočívkách budovaný a funguje.

Aktuálně vybavené odpočívky:

D1 Studený, D1 Vražné, D1 Klimkovice P, D1 Klimkovice L, D1 Antošovice, D35 Skrbeň, D5 Studený L, D5 Studený P

Připravované odpočívky s brzkým termínem zprovoznění:

D1 Střechov P, D1 Střechov L, D2 Zeleňák L, D2 Zeleňák P, D8 Klíčany L, D8 Klíčany P, D6 Kolešov L, D6 Kolešov P, D1 Mikulášov L, D1 Mikulášov P

  •  ŘSD zajišťuje v rámci projektu ITP (Intelligent truck parking) osazení stávajících, modernizovaných a nových dálničních odpočívek telematickým systémem pro dynamický monitoring parkovacích stání nákladních aut a poskytování těchto informací řidičům v reálném čase.
  •  ITP umožňuje efektivnější využívání sítě parkovacích míst a přispívá k bezpečnosti provozu, nepřímo pak ke snížení nehodovosti a dopadů na životní prostředí. Řidiči tak získají nástroj, který jim umožní efektivně a bezpečně plánovat povinné přestávky.
  •  Na volné trase, zpravidla do 2 km před odpočívkou vybavenou telematickým systémem, je vidět proměnná informační tabule, která informuje řidiče nákladní automobilů o aktuálním počtu volných parkovacích míst na odpočívce, ke které právě přijíždí, případně je-li následná odpočívka rovněž vybavena telematickým systémem, pak i o počtu volných míst na odpočívce následující.
Zpět na výpis článků