Provozování letiště v Jičíně

Provozování letiště v Jičíně
30.08.2023 11:52:55Poskytnuté informace
Žádost:
„1. V dopise číslo MD-16266/2023-072/3, odpověď na žádost o informace, jste nám sdělili, že ... "je na uvážení provozovatele a vlastníka letiště, jaký provoz na provozovaném letišti umožní...". V případě letiště Jičín je provozovatelem letiště Aeroklub Jičín z. s., přičemž vlastníkem letiště je Ministerstvo dopravy. Který z těchto subjektů má tedy konečnou rozhodovací pravomoc v případě omezení či zákazu nějakého druhu provozu na letišti Jičín?
 
2. V dopise č. j. MD-16266/2023-072/3, odpovědi na žádost o informace, jste nám sdělili, že Ministerstvo dopravy ČR nebude vyhlašovat výběrové řízení na pronájem/výpůjčku pozemků tvořících areál letiště Jičín, a to z důvodu, že Aeroklub Jičín z. s. požádal o prodloužení výpůjčky. Od Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových jsme dopisem č. j. UZSVM/HJC/1697/2023-HJCM obdrželi informaci, že příslušnost hospodařit s předmětným majetkem má Ministerstvo dopravy. Dne 17. 05. 2023 společnost Flying Academy s.r.o. současně zaslala Ministerstvu dopravy žádost o pronájem pozemků pro účely provozování veřejného vnitrostátního letiště v Jičíně. Společnost nabízí platbu ve výši 500 000 Kč ročně, avšak výše platby může být předmětem jednání. Žádáme o informaci na základě čeho se Ministerstvo dopravy rozhodlo, že upřednostní bezúplatnou výpůjčku státního majetku před žádostí o pronájem, který by Ministerstvu dopravy přinesl příjem, který nyní z výpůjčky nemá.
 
3. Dne 21. dubna 2023 zaslal pan Olbrecht jménem Flying Academy dopis e-mailem panu Jelínkovi a také do datové schránky Ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy nám opakovaně sdělilo, že provoz na letišti v Jičíně je omezován kvůli stížnostem okolních obcí, především kvůli obavám z hlukové zátěže. V našem dopise ze dne 21. 4. 2023 jsme argumentovali tím, že omezením výcviku letadel nad 450 kg MTOW dojde vlastně k omezení veškerého výcviku na letišti bez ohledu na jeho hlukovou zátěž, což však nijak neřeší stížnosti na nízko letící letadla vlekoucí kluzáky nebo na letadla s parašutisty, která hlukovou zátěž objektivně způsobují. Nerozumíme tomu, z jakých dat jste vycházeli, protože váhové rozlišení pohybu Vám není známé, viz MD-16266/2023-072/3. Hluková zátěž letadla nemá přímou souvislost s jeho maximální vzletovou váhou (MTOW), letadla s podobnou MTOW mohou dle typu použité pohonné jednotky a vrtule produkovat výrazně jiné množství hluku. Proto je letadlům vydáván ze strany ÚCL hlukový certifikát s uvedenou hlukovou zátěží. Pokud porovnáme letadla s hlukovým certifikátem tak nejrozšířenější typy ULL s motorem Rotax řady 91x a stavitelnou vrtulí Woodcomp produkují typicky (68,8 dB), Cessna 152 s motorem Lycoming 0-235 a vrtulí 72CKS6 (68,8 dB) a Cessna 172 s motorem Lycoming 320/360 a vrtulí DTM160 (74 dB). Nad tyto hodnoty běžných letadel kategorie GA (MTOW <2250 kg) dalece vyčnívá svojí hlukovou zátěží Antonov AN 2 s motorem Shvetsov Ash-62 (110 dB).  Z těchto dat je tedy zřejmé, že letadla typu ULL a C152 mají totožné hlukové zatížení. Naopak největší hlukovou zátěží pro okolí letiště jsou pohyby vysazování parašutistů z letadla Antonov AN 2, ale tento pohyb není omezen! Výsadky létá především o víkendech, kdy jsou občané nejnáchylnější na zvýšenou hlukovou zátěž. Na základě těchto faktů, kdy jste zvolili omezení pouze určité skupiny certifikovaných letadel, navíc které nejsou hlučnější než ULL, ale létají v rámci výcvikových letů, považujeme za diskriminační. Předpokládáme, že Vaše rozhodnutí o omezení určité skupiny letadel nevychází z domněnek a teoretických předpokladů, ale že se opírá o hlukovou studii, která jasně stanoví maximální počet pohybů a maximální možné hlukové zatížení. Žádáme o informaci, jak Ministerstvo dopravy jako vlastník letiště k tomuto postupu dospělo, o co se opírá a jak vyhodnocuje účinnost tohoto opatření?
 
4. V dopise č. j. MD-16266/2023-072/3, odpověď na žádost o informace, jste nám sdělili, že Ministerstvo dopravy doporučilo provozovateli letiště Jičín opravit textovou část příručky VFR tak, aby do stávajícího omezení letounů byly doplněny vrtulníky. Toto doporučení stále omezuje výcvikové lety na ultralehké letouny se záchranným padákovým systémem (MTOW 472,5 kg) a dále na moderní ultralehké letouny, které dosahují MTOW do 600 kg a samozřejmě výcvikové letouny, které dosahují MTOW 1100 kg. Na jakém základě vydalo ministerstvo dopravy své doporučení?“
 
Odpověď:

Ministerstvo dopravy ČR Vám na základě podkladů od věcně příslušného Odboru civilního letectví zasílá požadované informace.

Ad 1) Za provozování letiště je zodpovědný provozovatel, v tomto konkrétním případě Aeroklub Jičín z. s. Ten má s Ministerstvem dopravy ČR uzavřenou smlouvou o výpůjčce, která však neřeší subordinaci v otázkách provozních omezení.
 
Ad 2) Ministerstvo dopravy ČR nebude vyhlašovat výběrové řízení, jelikož stávající provozovatel Aeroklub Jičín, z.s., požádal o prodloužení výpůjčky v souladu s platnou Smlouvou o výpůjčce. Ministerstvo dopravy ČR se tedy bude přednostně zabývat touto žádostí. V této věci zatím nepadlo žádné rozhodnutí, neboť tato žádost nebyla dosud projednána.
 
Ad 3) Provozní opatření na letišti Jičín jsou přímým důsledkem velmi silného tlaku okolních obcí a města Jičín na optimalizaci míry leteckého provozu tak, aby se hluková a provozní zátěž širokého okolí letiště nestala neúnosnou nebo nepřijatelně obtěžující. Opatření vycházejí z dohody provozovatele letiště Aeroklubu Jičín, z.s., se zástupci obcí, se kterými má provozovatel uzavřenou dohodu o formě provozování letiště. Provozní opatření publikovaná ve VFR příručce vydává provozovatel letiště nikoli Ministerstvo dopravy ČR, nicméně platí, že jako vlastník letiště je o nich informováno. Hluková studie v této záležitosti zpracována nebyla, neboť Ministerstvo dopravy ČR vyhodnotilo učiněná opatření jako dostatečná.
 
Ad 4) Ministerstvo dopravy ČR informovalo provozovatele letiště Jičín o logických nesrovnalostech v textové části VFR příručky na základě upozornění pana Olbrechta ze společnosti Flying Academy s.r.o. V příručce je uvedeno omezení provádět výcvik na letounech nad 450 kg MTOW z důvodu omezení hlukové zátěže, nicméně je umožněn výcvik na helikoptérách, které jsou zpravidla hlučnější než letouny. Ministerstvo dopravy ČR tehdy doporučilo provozovateli letiště Jičín opravit textovou část VFR příručky tak, aby do omezení provádění výcviku byly zahrnuty i helikoptéry. Žádné další změny komunikovány nebyly.
 

Zpět na výpis článků