Železniční trať v úseku Kralovice – Mladotice

Železniční trať v úseku Kralovice – Mladotice
29.02.2024 8:37:24Poskytnuté informace
Žádost:
1) Má Správa železnic, státní organizace, povinnost udržovat regionální železniční trať v úseku Kralovice – Mladotice v provozuschopném stavu?

2)Udržuje Správa železnic, státní organizace, regionální železniční trať v úseku Kralovice – Mladotice v provozuschopném stavu? Pokud nikoliv, kdy tato trať ztratila provozuschopnost a z jakých důvodů? Kdy bylo ministerstvo dopravy Správou železnic nebo některým z jejích předchůdců v roli správce trati poprvé informováno o tom, že správce trati rezignoval na zajišťování její provozuschopnosti?

3) Povolilo nebo schválilo ministerstvo dopravy Správě železnic, státní organizaci, nebo jejím
předchůdcům v roli správce této trati, aby správu tohoto traťového úseku zanedbávala a připustila tak ztrátu jeho provozuschopnosti a jeho zásadní znehodnocení? Pokud ano, žádám o dokumentaci tohoto povolení nebo schválení, a to včetně odůvodnění.

4)Uplatnilo ministerstvo dopravy ve vztahu ke Správě železnic, státní organizaci, nebo k jejím předchůdcům v roli správce trati nějaké sankce související se stavem této trati nebo zanedbáváním její údržby? Pokud ano, žádám o dokumentaci těchto sankcí.

5) Žádám o stručný popis obsahu a výsledků správních řízení o zrušení tohoto traťového úseku, zejména popis důvodů, které vedou k průtahům ve vyřizování poslední žádosti o zrušení a k tomu, že toto správní řízení dosud nebylo ukončeno.


Odpověď:
Ministerstvo dopravy prověřilo Vaši žádost věcně příslušným odborem a sdělujeme následující informace k jednotlivým dotazům.

1) Pro zodpovězení této otázky je potřebné uvést několik podstatných skutečností. V případě jmenované dráhy Rakovník – Mladotice, konkrétně úseku Kralovice u Rakovníka – Mladotice, bylo v minulosti postupováno v souladu s ustanoveními § 38 zákona o dráhách upravujících omezení či zastavení veřejné drážní dopravy.
Rozhodnutím Drážního úřadu ze dne 28. června 2011 (č. j. OU-JOU0017/11) byla na dráze Rakovník – Mladotice v úseku Kralovice – Mladotice na dobu neurčitou zastavena drážní doprava, když úsek nesloužil k provozování pravidelné drážní dopravy od roku 1997.
Podle ustanovení § 38 odst. 5 zákona o dráhách je provozovatel dráhy oprávněn provozovat dráhu, kde byla zastavena drážní doprava v omezeném rozsahu, zajistí zejména pravidelné prohlídky a kontrolu stanovených technických parametrů součástí dráhy podle pravidel pro provozování dráhy.

2) V návaznosti na jmenované rozhodnutí Drážního úřadu podle § 38 odst. 5 zákona o dráhách je v úseku Kralovice – Mladotice zastavena drážní doprava a provozovatel dráhy provozuje dráhu v omezeném rozsahu.

3) Způsob, jakým došlo k zastavení drážní dopravy je popsán výše.

4) Ministerstvo dopravy žádné sankce neuplatnilo.

5) Na základě žádosti tehdejší státní organizace Správa železniční dopravní cesty ze dne 29. listopadu 2010 bylo zahájeno správní řízení o zrušení části regionální dráhy v úseku Kralovice u Rakovníka – Mladotice. Řízení však bylo zastaveno v srpnu roku 2012.
Na základě další žádosti tehdejší státní organizace Správa železniční dopravní cesty ze dne 31. května 2018 bylo opětovně zahájeno správní řízení o zrušení této části dráhy v úseku Kralovice u Rakovníka – Mladotice.
Je pravdou, že správní řízení doposud nebylo ukončeno. V jeho průběhu obdrželo Ministerstvo dopravy řadu stanovisek a vyjádření rozličných subjektů (samosprávných celků, zájmových spolků a sdružení, dopravců). V rámci řízení byly podány rovněž rozklady proti procesním úkonům stanovujícím určité lhůty (k vyjádření apod.).
Ministerstvo dopravy v rámci vedeného řízení adresovalo výzvu tehdejší státní organizaci Správa železniční dopravní cesty ve věci jednání s určitými subjekty, jež vyjádřily nesouhlas se zrušením dráhy, ale které rovněž vyjádřily zájem o převod dráhy do jejich vlastnictví. Z těchto důvodu dosud nedošlo k ukončení správního řízení.
Zároveň dle aktuálních informací státní organizace Správa železnic probíhají jednání, která by měla vést k uspokojivému vyřešení situace i pro obecní samosprávy, jež se doposud stavěly k návrhu na zrušení daného úseku dráhy negativně.

Informace byla poskytnuta 29.2. 2024

Zpět na výpis článků