Vysokorychlostní i regionální tratě a rozvoj inovací. Ministr Kupka jednal se svým saským protějškem

Vysokorychlostní i regionální tratě a rozvoj inovací. Ministr Kupka jednal se svým saským protějškem
18.8.2022Tiskové zprávy

Zlepšení průjezdnosti hlavního železničního koridoru mezi Děčínem a Bad Schandau, vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan nebo zlepšení regionálního spojení. To byla hlavní témata setkání českého ministra dopravy Martina Kupky a jeho saského protějšku Martina Duliga v Königsteinu nedaleko Drážďan. Oba ministři jednali také o probíhajícím českém předsednictví v Radě EU nebo spolupráci při zavádění inovací v dopravě.

Vysokorychlostní i regionální tratě a rozvoj inovací. Ministr Kupka jednal se svým saským protějškem
„Klíčovou zprávou dneška je, že nám německá strana vyšla vstříc a upravila harmonogram prací na modernizaci železniční trati mezi Děčínem a Bad Schandau. Jde o hlavní kapacitní přechod pro nákladní i osobní dopravu na železnici. Probíhající stavební práce tu zásadně omezují provoz a dopravci by tam museli čelit komplikacím další tři roky. Německý správce železniční infrastruktury ale už v prvním pololetí příštího roku výrazně navýší kapacitu. Do urychlení prací a změny harmonogramu investuje 40 miliónů EUR. Místo současných 99 nákladních vlaků denně tudy bude moci projet 147 nákladních souprav,“ uvedl po jednání ministr Martin Kupka. Tato změna výrazně pomůže i osobní dopravě a posílí i Solidarity Lanes pro snazší dovoz produktů a surovin z Ukrajiny. 

Důležitým bodem jednání byla plánovaná vysokorychlostní trať (VRT) z Prahy do Drážďan přes Ústí nad Labem. Díky vybudování tohoto spojení by se zkrátila doba jízdy vlakem mezi českou a saskou metropolí na jednu hodinu. Sasko podpořilo ČR v jejím úsilí zařadit úsek Ústí nad Labem – Heidenau do hlavní sítě celoevropských spojení TEN-T. 

Ministři jednali také o možnostech, jak zlepšit regionální železniční spojení obou zemí. Mluvili hlavně o vybudování nového propojení českého Rumburku s německým Seifhennersdorfem, kde na saské straně probíhá studie proveditelnosti. „Vnímáme velkou místní poptávku po zlepšení tohoto spojení. Jsem rád, že v příštím roce by měla mít saská strana hotovu studii proveditelnosti na svou část úseku, na kterou budeme moci navázat kroky na naší straně,“ řekl k tématu ministr Kupka.



Martin Kupka a Martin Dulig spolu debatovali rovněž o plavbě na Labi nebo o vzájemné spolupráci v digitalizaci a inovacích v dopravě. Oba politici zdůraznili, že příští rok bude vyhlášena první výzva na podporu společných projektů v aplikovaném výzkumu. Ta posílí spolupráci výzkumných institucí a firem a také pomůže navázat důležitá partnerství a přinese výsledky použitelné jak v České republice, tak v Sasku.      

Na program jednání se dostalo také právě probíhající předsednictví České republiky v Radě EU nebo společný projekt výměnných stáží. Ministr Kupka na závěr setkání pozval svého saského kolegu na dvě akce konané v České republice. Konkrétně jde o Dny městské mobility, které se uskuteční letos v září v Brně a také na Světový silniční kongres PIARC v říjnu příštího roku v Praze. 
 
Zpět na výpis článků