Mrtvých na silnicích je letos nejvíc za 4 roky, březen statistiky příliš nevylepšil

Mrtvých na silnicích je letos nejvíc za 4 roky, březen statistiky příliš nevylepšil
1.4.2020Tiskové zprávy

V období ledna až března 2020 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice podle předběžných informací usmrceno 103 osob, tj. meziročně o 15 více. Po třech letech, ve kterých nebylo v prvním čtvrtletí usmrceno více než 88 lidí se tak jedná o téměř shodný počet jako před čtyřmi lety (106). Na nárůstu počtu obětí se významně podílely nehody, kdy řidič jel nepřiměřenou rychlostí, nevěnoval se řízení, přejel do protisměru či srazil chodce na přechodu.

Mrtvých na silnicích je letos nejvíc za 4 roky, březen statistiky příliš nevylepšil
„Po nepříznivém začátku roku ovlivnila situaci na silnicích mimořádná situace kolem epidemie koronaviru a související vládní opatření omezující pohyb. V březnu meziročně poklesl jak počet nehod, tak lehkých i těžkých zranění. Ani v posledním měsíci se ale bohužel nepodařilo významně snížit počet úmrtí. Celková bilance čtvrtletí je u smrtelných nehod horší než v loňském roce,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Zatímco celkový počet těžce i lehce zraněných se v období března pohyboval v meziročním srovnání vždy pod hodnotami roku 2019, do 14. března byl počet nehod letos vyšší. Počet usmrcených se dostal pod loňské hodnoty až 23. března. Po dobu šesti dní od 21. do 26. března nebyla na silnicích v České republice usmrcena ani jedna osoba. Celkem takových dní bylo v březnu 9, v minulém roce však bylo v březnu evidováno 10 dní bez obětí na životech.

 „Důrazně varuji před tím, aby řidiči podlehli klamnému pocitu bezpečí a volnějších pravidel, který v mnoha lidech evokuje nižší hustota dopravy způsobená nouzovým stavem. Nepřiměřená rychlost spolu s nevěnováním se řízení patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám tragických dopravních nehod. Lidé v boji proti šíření koronaviru projevují silnou vlnu solidarity a vzájemné ohleduplnosti. Prosím řidiče, aby si odpovědnost a rozumné chování přenesli i na silnice. Záchranáře, hasiče a policisty potřebujeme v tomto období na jiných místech než u dopravních nehod,“ zdůraznil Neřold.

Slova vedoucího samostatného oddělení BESIP, Tomáše Neřolda, doplňuje ještě Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i: „Za jednu z oblastí s nejvyšším potenciálem snížení fatálních a závažných následků nehod pokládám (ne)používání zádržných systémů. Dlouhodobě třetina usmrcených a pětina těžce zraněných nebyla ve vozidlech připoutaná bezpečnostním pásem. Zobecnit lze také to, že čím nižší třída komunikace, tím vyšší podíl nepřipoutaných, např. na silnicích III. tříd a místních komunikacích téměř polovina usmrcených osob nebyla připoutaná".

V galerii vedle článku naleznete statistiku nehodovosti za březen a první čtvrtletí roku 2020.


 
Zpět na výpis článků