Ředitelství silnic a dálnic otevřelo u Přerova poslední chybějící úsek D1

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo u Přerova poslední chybějící úsek D1

19.12.2025Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo poslední chybějící úsek dálnice D1. Je to 10,1 kilometru dlouhá část Říkovice – Přerov v Olomouckém kraji. Po 58 letech od zahájení stavby prvního úseku je tak nejdůležitější česká dálnice dokončená. Práce trvaly tři roky, zprovoznit úsek, který poslouží také jako obchvat Přerova, se oproti původnímu harmonogramu podařilo o tři měsíce dřív. Cena stavby po valorizaci je 7,9 miliardy Kč bez DPH, většinu nákladů uhradí EU.

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo  u Přerova poslední chybějící úsek D1

„Dokončení dálnice D1 v úseku Říkovice – Přerov znamená kompletní dokončení nejdelší a nejznámější české dálnice, která se stavěla od roku 1967. Nový úsek výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova a současně zklidní provoz na dálnici D46, protože většina aut se z Brna do Ostravy dostane právě po poslední části D1. Tento historický milník je sice mimořádně významný, zároveň však musíme rychle směřovat k dalšímu, kterým je dokončení celé páteřní sítě dálnic. Za zásadní v tomto ohledu považuji stabilní systém financování pro roky 2026 až 2029, aby se klíčové stavby mohly plánovat bez ad hoc odkladů a přepracovávání rozpočtů,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.

Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny dlouhé přes čtyři kilometry a místy vysoké až šest metrů a rovněž 14 mostů. Nejnáročnější byla 940 metrů dlouhá mostní estakáda u Dluhonic, která převádí dálnici přes řeku Bečvu, chemický závod Precheza a přes železniční trať z Olomouce do Přerova. Nejtěžší bylo vymyslet zakládání estakády: jde o složité území, v prostředí chemičky, s poničeným podložím. Musela se zajistit ochrana pilířů, aby nedegradovaly. Na stavbu estakády padlo 8 500 tisíce tun oceli. Při stavbě se volily moderní postupy, mj. nízkohlučný asfalt. Pro násypy se použilo 3,25 milionu metrů krychlových zeminy. Práce zohlednily i ochranu životního prostředí. Vysoké násypy jsou ochranou před stoletou vodou v případě, že by se rozvodnila řeka Bečva. Vznikly také tři žabí přechody.

„Pátek 19. prosince 2025 je významný den pro celou českou dálniční síť. Dálnice D1 je dokončená v celé své délce. Přínos tohoto úseku D1 pro střed Moravy je obrovský. Když vezmeme jen Přerov, tak dostavbou tohoto úseku D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva. A pohyb po Přerově bude pro všechny – pro chodce, cyklisty i řidiče – bezpečnější. Ulice, kde se tvořily kolony, se konečně zklidní. Ekonomické přínosy toho, že je celá D1 hotová, jsou jasné. Ale dálnice stavíme hlavně pro lidi, kteří bydlí v blízkosti komunikací, a pro řidiče, aby se bezpečně a dobře dostali do cíle svých cest,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

První části dálnice D1 vznikaly už před druhou světovou válkou, jedna z prvních staveb na D1, most Šmejkalka, je z roku 1939. Základní kámen prvního úseku z Prahy do Mirošovic se ale položil až v roce 1967, přičemž tento úsek se otevřel 12. července 1971. Na podzim roku 1980 se dálnice dokončila mezi Prahou a Brnem. V letech 2013 až 2021 ji ŘSD kompletně zmodernizovalo.

Stavba je spolufinancována z Programu Doprava 2021-2027 (OPD3).

D1, Říkovice – Přerov

Hlavní trasa:
délka:
10 100 m
počet všech stavebních objektů: 228
protihlukové stěny: 5, celková délka 4099 m
zhotovitel: Společnost Říkovice - Přerov (sdružení Strabag, Doprastav a IDS)
cena stavby dle smlouvy: 6 922 222 222 Kč bez DPH
cena po valorizaci: cca 7,94 miliardy Kč bez DPH*
zahájení realizace: 12/2022
zprovoznění: 12/2025
délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
infoleták stavby: zde

* včetně změn během výstavby, stav k polovině prosince 2025

 

  • Ředitelství silnic a dálnic bude mít koncem roku rozestavěno celkem 203,9 kilometru nových staveb. Jedná se o 137 km dálnic a 66,9 km silnic I. třídy.
  • Ve výběrovém řízení se nachází dalších 142,6 km dálnic a silnic I. třídy.
  • Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.

Zpět na výpis článků