Kontroly přetížených kamionů existují, stejně tak sankce za odmítnutí vážení

Kontroly přetížených kamionů existují, stejně tak sankce za odmítnutí vážení
27.8.2020Na pravou míru

Deník Mladá fronta DNES vydal v těchto dnech článek o neefektivní a neúčinné kontrole přetížených kamionů hlavně s vytěženým dřívím. Čtenář tak může získat mylný dojem, že kontroly kamionů jsou neúčinné a že se řidičům vyplatí odmítnout vážení a raději zaplatit pokutu ve výši 30 000 Kč. Obě informace jsou zavádějící a uvádíme je na pravou míru.

Kontroly přetížených kamionů existují, stejně tak sankce za odmítnutí vážení
Nízkorychlostní kontrolní vážení je zakotveno v § 38a a násl. zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pozemních komunikacích“). Pakliže řidič vozidla neuposlechne výzvy policisty nebo celníka, aby podrobil vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení, dopustí se přestupku podle § 42a odst. 4 písm. a) zákona o pozemních komunikacích, za který hrozí pokuta na místě do 30 000 Kč, ve správním řízení do 500 000 Kč.

Co je ovšem důležitější, policista či celník přikáže při odmítnutí vážení řidiči jízdu na nejbližší místo vhodné k odstavení vozidla a přikáže mu zákaz další cesty až na 48 hodin. Policista může také zabránit v jízdě použitím botičky. Tento postup je dán § 38c odst. 2 zákona o pozemních komunikacích. Řidič má tak na výběr, zda si nechá vozidlo zvážit nebo zda bude odstaveno a znemožněno další jízdy. Náklady jsou ponechány na řidiči. 

To, že policisté v praxi neznemožní řidičům s přetíženými vozidly další jízdu, není otázka na Ministerstvo dopravy, ale na Policii ČR a také na Ministerstvo vnitra, které má v gesci dozor nad plynulostí a bezpečností provozu na pozemních komunikacích.

Odkaz na článek MF DNES

Foto: Auto.cz

 
Zpět na výpis článků