Rozhodnutí soudu neohrozí přesun pravomocí ÚPDI na ÚOHS

Rozhodnutí soudu neohrozí přesun pravomocí ÚPDI na ÚOHS
29.11.2023Na pravou míru

Zatím nepravomocné rozhodnutí soudu nenařizuje vládě jmenovat pana Kodyma do funkce ředitele Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Soud pouze konstatoval, že Ministerstvo dopravy mělo předložit původní materiál na vládu, ve kterém navrhuje jmenovat ředitele úřadu. Samotné rozhodnutí v této věci ovšem soud nepředjímá.

Rozhodnutí soudu neohrozí přesun pravomocí ÚPDI na ÚOHS
Ministerstvo dopravy letos v únoru navrhlo vládě, aby ve vyhlášeném výběrovém řízení na předsedu ÚPDI nebyl vybrán žádný z uchazečů úspěšných u pohovoru, ale aby bylo výběrové řízení ukončeno bez jmenování předsedy ÚPDI. Tento postup směřoval vůči výběrovému řízení jako celku, nikoliv vůči jednomu jedinému uchazeči.

Důvodem byl záměr na zrušení ÚPDI a přesunutí jeho pravomocí na ÚOHS. Za této situace ministerstvo nakonec vyhodnotilo jako neúčelné a zbytečně nákladné, aby byl jmenován vládou předseda ÚPDI a navrhlo, aby úřad do doby jeho zániku řídil jeho místopředseda. Ministerstvo vše objektivně a transparentně popsalo v materiálu předloženému vládě a vláda se s návrhem ministerstva ztotožnila.

Není pravdou, že by záměr na zrušení ÚPDI vznikl během několika dnů v polovině února, aby „zakryl“ odvetné opatření proti panu Kodymovi z důvodu jeho komunikace s Evropskou komisí. Diskuse, zda zachovat ÚPDI jako samostatný regulační úřad pro oblast přístupu k vybrané dopravní infrastruktuře, se v ministerstvu vedla již delší dobu jako součást celkové debaty o úsporách v rezortu dopravy a v závěru roku 2022 se ministerstvo přiklonilo k přesunutí agendy ÚPDI na ÚOHS jako k nejlepší možnosti.

Ještě v průběhu výběrového řízení ministerstvo oficiálně komunikovalo v této věci s ÚOHS (leden 2023) a rovněž uchazeči při pohovorech byli o tomto záměru informováni. Rovněž skutečnost, že příslušný návrh změn zákonů s účinností od 1. ledna 2024 byl předložen a úspěšně prochází legislativním procesem, svědčí o tom, že se nejednalo o žádný účelový a krátkodechý výmysl pro zamaskování odvety vůči panu Kodymovi. Ostatně i Městský soud konstatoval, že legislativní záměr na zrušení ÚPDI a změny v organizačním zabezpečení v této oblasti jsou plně v kompetenci vlády a zákonodárného sboru a soudu nepřísluší je jakkoliv posuzovat.

S ohledem na výše uvedené má ministerstvo nadále za to, že jeho postup ve vztahu k ukončení výběrového řízení na pozici předsedy ÚPDI (tj. bez jeho jmenování) byl zákonný a nebyl diskriminační a účelový. Ministerstvo dopravy je proto připraveno po obdržení písemného vyhotovení rozsudku a seznámení se s jeho odůvodněním podat kasační stížnost.

Činnost ÚPDI zůstane v plné míře zachována a bude vykonávána jak součást nezávislého antimonopolního úřadu. Stát upoří na provozních nákladech. Je to zcela legitimní postup a argumentaci některých organizací, že rušení takto malého úřadu je vlastně zbytečné, neobstojí. Nezávislost výkonu dohledu na rovný přístup k užívání železniční a letecké infrastruktury bude v plné míře zachována. 

Zcela zavádějící je v článku označení pana Kodyma za "whistleblowera", a to pouze na základě jím poslaného dopisu ze září 2022, ve kterém se Evropské komise jako předseda ÚPDI dotazuje na platnost evropských směrnic v souvislosti s převodem majetku Českých drah na Správu železnic. Pokud se jedná o oblast whistleblowingu, česká právní úprava v návaznosti na tu unijní stanoví jednoznačně, že oznamovatelem je ten, kdo podá oznámení se zákonnými náležitostmi na konkrétní místo.

Nejsou zde ani nejmenší náznaky toho, že by se tak v řešeném případě stalo, sdělení ve článku uvedená jsou tak za hranou novinářské zkratky.Přitom Ministerstvo dopravy s Evropskou komisí tuto otázku řeší již od května 2021, kdy zaslalo žádost o provedení konzultace s cílem vyloučit riziko veřejné podpory. Tyto konzultace doposud probíhají a nejsou uzavřené. Dopis, který Komisi upozorňuje na jí vydané právní předpisy, nemohl na věci nic fakticky změnit.

Vystoupení ministra Martina Kupky v Senátu:


Souhrn hlavních argumentů:

  • První kroky vedoucí k začlenění agend ÚPDI pod ÚOHS započaly už na podzim loňského roku, kdy na Ministerstvu dopravy proběhl rozbor možností začlenění pod různé instituce a ÚOHS z této analýzy vzešel jako nejlepší možná varianta.
  • Vzhledem k faktu, že předsedovi úřadu končil v únoru 2023 mandát, Ministerstvo dopravy vypsalo výběrové řízení, do kterého se přihlásili tři uchazeči. Výběrové řízení proběhlo, podle dobré praxe v obdobných případech, v intencích výběrových řízení podle služebního zákona a jeho výsledkem bylo rozhodnutí výběrové komise, že v něm všichni tři kandidáti uspěli. Není tedy pravdou, že by bývalý předseda ÚPDI byl jeho vítězem. Komise dokonce podle dikce služebního zákona nesmí určit vítěze a úspěšné kandidáty navrhuje v abecedním pořadí. Výběr a případné jmenování přísluší v tomto případě výhradně vládě. 
  • O možnosti výkonu agendy ÚPDI v rámci ÚOHS byl ministrem dopravy tehdejší předseda Kodym informován a podobně i v průběhu samotného výběrového řízení byli na základě předchozích úvah Ministerstva dopravy uchazeči informováni o zvažované možnosti převodu agend pod antimonopolní úřad.
  • Na přípravě přesunu pravomocí ÚPDI, která mimo jiné zahrnovala i jednání s ÚOHS, pracovalo Ministerstvo dopravy dlouhodobě a v žádném případě se nejednalo o rozhodnutí učiněné během jednoho či dvou týdnů, jak se uvádí v článku. Něco takového ani není technicky vzato proveditelné. Oficiální korespondence s ÚOHS ve věci probíhala ještě v průběhu výběrového řízení, tj. již v lednu 2023.
  • Vládě nakonec Ministerstvo dopravy navrhlo, aby byl vedením úřadu, do doby než bude dokončen proces sloučení úřadů, pověřen dosavadní místopředseda a nepřistoupit ke jmenování předsedy na nové pětileté období. Jedním z důvodu byla i úspora, která tímto krokem vznikla, neboť vedení úřadu do doby sloučení zabezpečí na základě pověření vlády dosavadní místopředseda. Pověřený místopředseda byl navíc také úspěšným účastníkem proběhlého výběrového řízení.
  • Tvrzení, že k redukci agend v podobě zrušení ÚPDI a přesunutí jeho pravomocí na ÚOHS došlo až v příčinné souvislosti s činností samotného úřadu není pravdivé a je vystavěno na manipulaci s fakty a tedy přinejmenším velmi zavádějící.

Časová osa:

  • 3. ledna 2022, uložil ministr dopravy na poradě vedení. Všechny sekce do 14.2. předloží návrhy možných redukcí agend a s tím související návrhy na změny právních předpisů. Totéž předloží i organizace a úřady v gesci MD ve spolupráci s příslušnými náměstky.
  • 2. listopadu 2022, zasílá pan náměstek Kopřiva na pana ministra e-mail, ve kterém je přílohou dokument s názvem: Informace ve věci zamýšleného sloučení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře s Drážním úřadem (přikládáme v příloze)
  • 7. listopadu 2022, uložil ministr dopravy na poradě vedení: Zpracovat koncept organizace státní správy v rámci resortu dopravy
  • 17. ledna 2023, zaslání dopisu ministra na ÚOHS, reakce na předchozí diskusi s p. předsedou Mlsnou, žádost o aktuální informaci stran možného převodu agendy ÚPDI pod ÚOHS, určení kontaktní osoby.
  • 1. února 2023, zasedání výběrové komise, pohovor s kandidáty pány Kodymem a Kotherou.
  • 7. února 2023, zasedání výběrové komise, pohovor s kandidátkou paní Hnulíkovou. Při pohovorech položil NM Vrbík všem kandidátům otázku, zda jsou srozuměni s tím, že se uvažuje o zrušení ÚPDI a převedení kompetencí na ÚOHS.
  • 13. února 2023, autorizace materiálu: Návrh usnesení vlády České republiky o jmenování předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
  • 15. února 2023, jednání vlády se účastnil NM Vrbík – nepožádal o dozařazení materiálu na jednání vlády – vláda návrh neprojednala – nezařadila na program.
  • 22. února 2023, autorizace materiálu: Návrh dalšího postupu po skončení funkčního období předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Materiál byl projednán a schválen vládou. Z 10 přítomných členů vlády hlasovalo pro 10
  • 23. února 2023, návštěva ministra dopravy v sídle ÚPDI
  • 13. března 2023, rozeslán vnitřní dopis ředitele Odboru legislativy: Žádost o dílčí stanovisko k návrhu zákona o zániku Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
  • 31. března 2023, schůzka ministra s p. Mlsnou za účasti: Kothera, Vrbík, Vavřina a Kopřiva
  • 25. května 2023, předložení Návrhu poslance Martina Kupky a dalších na vydání zákona, kterým se mění a ruší některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
  • 30. května 2023, zahájení připomínkového řízení Návrhu poslance Martina Kupky a dalších na vydání zákona, kterým se mění a ruší některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
  • 9. května 2023, ukončení připomínek.

Úspory po sloučení ÚPDI a ÚOHS (vyjádření státního tajemníka Martina Vavřiny)

  • Nejpodstatnější část úspor je v oblasti personální, tj. v úspoře prostředků na platy, spojené se zrušením části systemizovaných míst zařazených v ÚPDI. To plyne i ze skutečnosti, že více než 85 % rozpočtu ÚPDI tvoří právě prostředky na platy.
  • V souvislosti se zrušením ÚPDi a převodem agendy na ÚOHS předpokládáme zrušení 6 systemizovaných míst (3 místa v režimu zákoníku práce, 3 místa v režimu zákona o státní službě), což je ¼ z celkového počtu míst zařazených na ÚPDI (celkem 23 míst). Pro úplnost podotýkám, že se jedná o místa spojená s vedením úřadu a místa podpůrná (např. personalista, auditor, obecný právník, podatelna), odborná místa všechna přecházejí na ÚOHS.
  • Co se týče prostředků na platy, s těmito místy je spojeno něco přes 6 mil. Kč za rok včetně odvodů (zdravotní, sociální, FKSP) a ca 4,9 mil. Kč bez odvodů. To představuje roční úsporu v prostředcích na platy (byť v prvním roce bude úspora nižší, neboť bude potřeba vypořádat nároky zaměstnanců na rušených místech).
  • Co se týče ostatních nákladů jde ca. o 3 mil. Kč za rok, většinu z toho bude patrně tvořit nájem. Konzervativním odhadem bych očekával úsporu ve výši 1/3 ročních nákladů.
  • Ve vztahu k předsedovi ÚPDI lze uvést, že v případě obsazení tohoto místa by se náklady spojené s platem (od poloviny února do konce roku) a náklady spojené s vypořádání nároků navázaných na zrušení místa předsedy (jedná se o nároky plynoucí ze zákoníku práce, zejm. odstupné a výpovědní doba) pohybovaly někde v rozmezí 1,6 – 1,9 mil. Kč.
  • Variabilita je dána dobou podání výpovědi, náklady by se patrně blížily horní hranici. Do nákladů nezapočítávám vyrovnání zákazu konkurence podle § 6 zákona o ÚPDI, neboť toto vyrovnání není navázáno na obsazení či neobsazení místa a muselo být vyplaceno i dosavadnímu předsedovi (tj. nepředstavuje potenciální úsporu).

Konzultace s Evropskou komisí v otázce převodu majetku Českých drah na Správu železnic: 

  • Ministerstvo dopravy se prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Stálého zastoupení České republiky při Evropské unii obrátilo v květnu 2021 na Evropskou komisi se žádostí o provedení konzultace, jejímž cílem je vyloučit riziko poskytnutí veřejné podpory v rámci záměru úplatně převést vlastnické právo k nemovitým věcem, zejména pozemkům, z akciové společnosti České dráhy na stát, s právem hospodařit s tímto majetkem ve prospěch státní organizace Správa železnic, vypořádat nároky akciové společnosti České dráhy vyplývající z dosavadního bezplatného užívání nemovitých věcí ve vlastnictví akciové společnosti České dráhy státní organizací Správa železnic a sjednat úrok pro případ, že by výše uvedená peněžní plnění byla hrazena v několika splátkách.
  • Konzultace se zástupci Evropské komise doposud probíhá, a to především písemně. Evropská komise zaslala České republice několik sad doplňujících dotazů za účelem detailního a komplexního posouzení předmětné transakce z hlediska práva veřejné podpory.
  •  Na tyto doplňující dotazy byly Evropské komisi poskytnuty informace ze strany České republiky 
    •  v listopadu 2021, 
    •  v lednu 2022, 
    •  v červnu 2022, 
    • v listopadu 2022 a
    • v květnu 2023.
  • Dne 15. března 2023 proběhla mezi zástupci České republiky a Evropské komise navíc videokonference, na níž proběhlo ústní projednání dotazů Evropské komise. V návaznosti na toto vyjádření vyhotovili zástupci České republiky další písemné vysvětlení ke zvolené metodě ocenění.
Celý záznam z jednání Senátu naleznete zde.
 
Stáhněte si:
Zpět na výpis článků