Veřejné zákázky

Veřejné zákázky
14.03.2024 9:50:32Poskytnuté informace
žádost:
1. Jaké jsou základní principy a postupy, které vaše organizace uplatňuje při veřejném zadávání?
2. Jaké konkrétní nástroje a metodiky používáte při přípravě a realizaci veřejných zakázek?
3. Které legislativní normy a regulace považujete za klíčové pro efektivní veřejné zadávání ve vašem sektoru?
4. Jakým způsobem kontrolujete dodržování principů účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti (3E)?
5. Jaké jsou vaše zkušenosti s vysoutěženými dodavatelskými firmami a jakým způsobem monitorujete jejich výkon dle vysoutěžených podmínek?
6. Jakým způsobem řídíte komunikaci a spolupráci mezi jednotlivými odděleními vaší organizace během procesu veřejného zadávání?
7. Jak řešíte případné problémy nebo konflikty, které mohou vzniknout v rámci veřejného zadávání?
8. Jakým způsobem hodnotíte efektivitu a úspěšnost vašich veřejných zakázek po jejich realizaci?
9. Jaké jsou největší výzvy, jimž vaše organizace čelí v oblasti veřejného zadávání?
10. Jakým způsobem zohledňujete environmentální a sociální aspekty ve vašich zakázkách?
11. Jaká opatření a iniciativy plánujete ke zlepšení vašich procesů veřejného zadávání v budoucnu?
12. S jakými problémy se v rámci veřejného zadávání potýkáte?

odpověď: 
1. Ministerstvo dopravy (dále jen „MD“) při zadávání veřejných zakázek dodržuje základní zásady vymezené v § 6 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“). tedy zásady transparentnosti a přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, přičemž MD současně připravuje zadávací podmínky k veřejným zakázkám tak, aby v zadávacím řízení nedocházelo k omezení účasti těm dodavatelům, kteří mají sídlo v členských státech Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarské konfederaci, nebo v jiném státě, který má s Českou republikou nebo s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce.
Pokud je to vhodné vzhledem k povaze a smyslu veřejné zakázky, MD rovněž při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele dodržuje zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací, přičemž svůj postup jako zadavatel vždy řádně odůvodní.
MD dále důsledně dodržuje při veřejném zadávání principy 3E vyplývající ze zákona č. 320/2021 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o finanční kontrole“), tj. účelnost, hospodárnost a efektivitu.
Při zadávání veřejných zakázek se MD důsledně řídí postupy stanovenými v ZZVZ a prováděcími předpisy, přičemž vnitřní postupy MD vztahující se k veřejnému zadávání jsou upraveny interními předpisy. Zde jsou také upraveny postupy pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu (přímé zadání, uzavřená výzva, otevřená výzva).

2. MD má propracovaný systém interních předpisů, který obsahuje i vzory dokumentů používaných při zadávání veřejných zakázek. MD zároveň sleduje nejnovější trendy v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Při přípravě a realizaci veřejných zakázek MD rovněž zohledňuje zejména metodiky Ministerstva pro místní rozvoj a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, případně (je-li to relevantní) příslušné metodické dokumenty k poskytnutým dotacím.

Hlavním používaným nástrojem pro zadávání veřejných zakázek je Národní elektronický nástroj, který slouží zároveň jako profil zadavatele MD. Při přípravě zadávacích podmínek MD rovněž využívá nástroje shromažďující právní předpisy a právní informace, jako je např. ASPI či Beck-online.

3. Za klíčové normy je třeba rozumět zvláště ZZVZ a jeho prováděcí předpisy a rovněž zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Dále jde o interní předpisy MD, směrnice o zadávání veřejných zakázek a pravidla resortního společného nákupu.

4. Dodržování zásad 3E je klíčovým aspektem vnitřního připomínkového procesu. V důsledku toho je dodržování zásad 3E je kontrolováno kompetentními pracovníky MD křížovým způsobem, tedy jak z hlediska ekonomického, technického nebo soutěžního.

V rámci veřejných výdajů, které se týkají veřejných zakázek, je v MD prováděna předběžná řídící kontrola ve smyslu zákona o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 123/2003 Sb.

5. Obecně lze zkušenosti označit převážně za pozitivní. Každá smlouva obsahuje obchodní podmínky, jejichž plnění je kontrolováno kompetentními pracovníky MD. Případná pochybení jsou podchycena sankčními ujednáními ve smlouvách. Tato sankční ujednání jsou ze strany MD vždy řádně vymáhána.

6. Interními předpisy jsou stanovena pravidla tvorby plánů veřejných zakázek, přípravy zadávacích podmínek a též jsou vytvořeny vzory stěžejních dokumentů ve vztahu k veřejnému zadávání veřejných zakázek (např. vzory protokolů pro otevírání nabídek, hodnocení nabídek apod.). Základním interním dokumentem v procesu veřejného zadávání je směrnice o zadávání veřejných zakázek Ministerstvem dopravy, která upravuje postupy a odpovědnost při organizování, koordinaci a realizaci zadávání veřejných zakázek podle ZZVZ v případech, kdy je zadavatelem MD. Směrnice se vztahuje na všechny veřejné zakázky zadávané MD bez ohledu na to, zda se jedná o veřejné zakázky zadávané postupem upraveným v ZZVZ nebo o veřejné zakázky, na které se vztahují výjimky z postupu dle ZZVZ. Tato směrnice je závazná pro všechny zaměstnance MD, včetně zaměstnanců činných na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, kteří jsou pověřeni organizací, koordinací a realizací zadávání veřejných zakázek zadávaných MD.

7. Pokud jde o konflikty vnější, tj. konflikty a spory s účastníky zadávacího řízení, tyto konflikty řeší MD v souladu s právními předpisy. Pokud jde o případné konflikty a problémy vnitřní, tyto MD řeší především smírně tj. domluvou zainteresovaných útvarů na společném jednání, v rámci kterého se nachází konsenzus na dalším postupu.

8. Úspěšná a efektivní veřejná zakázka je taková, s jejímž plněním jsou spokojeni uživatelé. MD provádí kontrolu spokojenosti apod., např. v případě objednávání služeb veřejné dopravy je striktně kontrolováno dodržení pravidel veřejné podpory. V opačném případě by mohla Evropská komise požadovat navrácení neoprávněných plateb za poskytnuté služby veřejné dopravy.

9. Za největší výzvy MD považuje takové veřejné zakázky, jejichž plnění využívá široká veřejnost. Ačkoliv se nejedná o zadávaní veřejných zakázek v užším smyslu, lze uvést objednávání veřejných služeb v přepravě cestujících anebo takzvané zadávání PPP Projektů na velké dopravní stavby. Žádoucím stavem je, aby zadavatel získal plnění, které vyhovuje jeho potřebám, aby ho získal za výhodných podmínek na základě smysluplného a efektivního zadávacího procesu a při plném respektování právní úpravy zadávání veřejných zakázek.

10. Odpověď na tuto otázku je závislá na konkrétních předmětech veřejných zakázek. MD zohledňuje tyto aspekty v zadávacích dokumentacích v rámci technických, obchodních a jiných podmínek realizace veřejné zakázky.

MD používá právní úpravu veřejných zakázek jako nástroj zohlednění enviromentálních a sociálních aspektů v zadávací dokumentaci (např. vyžaduje od svých dodavatelů včasné plnění plateb jejich poddodavatelům, dodržování pracovně právních předpisů, zaměstnání znevýhodněných osob, zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných, požadavky certifikátů, požadavky na označení ekoznaček EU, požadavek na certifikát Ekologicky šetrný výrobek, požadavek na obaly z recyklovatelných obalů, požadavek na původ potravin – ekologické zemědělství, požadavek na ekologicky šetrnější způsob úklidu, požadavek na omezení nebezpečných látek apod). Environmentální kritéria se mohou projevovat ve vztahu ke konkrétní veřejné zakázce různým způsobem v závislosti na předmětu veřejné zakázky. Veřejné zakázky mohou sloužit i jako nástroj vedoucí k udržitelnému rozvoji příslušného regionu, v zadávací dokumentaci lze požadovat a klást zvýšený důraz na environmentální požadavky, které mohou být přísnější než platné normy. Rovněž tak lze v rámci nadefinování technických parametrů požadovat stavbu nízkoenergetických (pasivních) zdrojů či pro pracovníky a reprezentanty zadavatele žádat služební automobily na hybridní pohon. V rámci kvalifikace lze požadovat, aby dodavatel měl certifikován systém řízení jakosti a ochrany životního prostředí.
Pokud se týče vymahatelnosti nastavených kvalifikačních a jiných kritérií, je nutné poukázat na to, že pokud dodavatel tato zadavatelem požadovaná kritéria nesplní, je vyloučen. Příkladem a konkrétním důvodem pro vyloučení je nedoložení např. certifikátu řízení jakosti dodavatelem, nabídnutí osobního automobilu s klasickým pohonem, když zadavatel výslovně požadoval hybridní pohon apod.).

11. MD průběžně reviduje své interní metodiky a vzory dokumentů používané při zadávání veřejných zakázek.

12. Základní každodenní problém zadávání veřejných zakázek je hledání průsečíků potřeb MD coby zadavatele s možnostmi dodavatelů a jejich dostatečným množstvím.

Informace byla poskytnuta 14. 3. 2025.

Zpět na výpis článků