Vedení záznamů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku

Vedení záznamů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku
24.07.2025 16:13:04Režimy práce řidičů a vedení záznamů

Dopravce má v souladu s § 3a odst. 1, 2 a 6 zákona o silniční dopravě povinnost zajistit, aby řidič řádně vedl záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, tento záznam měl u sebe a předložil jej při kontrole.

Způsob vedení těchto záznamů upravuje nařízení (EU) 165/2014 (pro přepravu v rámci EU), popř. Dohoda ATER (pro přepravu mimo EU). Tyto předpisy naleznete v příloze tohoto článku.

Záznamy o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku jsou povinně vedeny prostřednictvím tachografu, a to buď analogového, digitálního či smart (který je též digitální) (pokud není uplatněna některá z výjimek dle čl. 13 nařízení 561/2006 – více k těmto výjimkám zde

Mezi základní povinnosti patří:

  •  Pravidelné ověření tachografu každé dva roky (více zde);
  • Zákaz falšování, skrývání, potlačování a ničení údajů zaznamenaných na záznamovém listu nebo uchovaných v tachografu nebo na kartě řidiče. Zákaz jakékoliv manipulace s tachografem, záznamovým listem nebo kartou řidiče, která může mít za následek falšování údajů nebo vytištěných informací, jejich potlačení nebo zničení. Ve vozidle se nesmí nacházet žádný přístroj umožňující provádět takové manipulace;
  • Řidič používá pouze svou osobní, platnou kartu řidiče (v případě analogového tachografu řidič používá záznamové listy, tzn. „kolečka“);
  • Karta řidiče, popř. záznamový list se používá každý den, kdy řidič řídí, od okamžiku, kdy převezme vozidlo, přičemž nesmějí být vyjmuty před koncem denní pracovní doby, pokud není jejich vyjmutí jinak povoleno nebo není nezbytné pro zapsání symbolu země po překročení hranice;
  • Řidič je povinen zpětně na svou kartu řidiče prostřednictvím zařízení k ručnímu zadání údajů v tachografu zadat údaje o činnostech, které vykonával při vzdálení se od vozidla (tj. údaj o režimu jiné práce, pracovní pohotovosti, přestávky v řízení, doby odpočinku, řádné dovolené nebo volna z důvodu nemoci);
  • Řidič je povinen obsluhovat tachograf tak, aby zaznamenával skutečné údaje o režimech svých činností, o ujeté vzdálenosti a o symbolech zemí, ve kterých začala a skončila denní pracovní doba;
Vzhledem k čl. 3 odst. 4 písm. a) až d) nařízení 165/2014 platí, že vozidla, která jsou provozovaná v jiném členském státě Evropské unie, než ve kterém jsou registrována, a která jsou doposud vybavena analogovým tachografem nebo tachografem první generace (klasickým digitálním tachografem), musejí být od 31. 12. 2024 mandatorně vybavena inteligentním (neboli smart) tachografem druhé verze (tzv. G2V2). Uvedený tachograf např. nově automaticky zaznamenává polohu vozidla při každém překročení státních hranic členských států Evropské unie.

V souvislosti s novelizací nařízení č. 165/2014 platí od 31. 12. 2024 pro řidiče povinnost při silniční kontrole předložit své záznamy za 56 dní.

Pokud se jedná o přepravu v rámci Evropské unie, předkládá řidič kartu řidiče a/nebo záznamové listy obsahující kompletní záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku za den kontroly a předchozích 56 dní.

Pokud se jedná o přepravu mimo Evropskou unii, předkládá řidič kartu řidiče a/nebo záznamové listy obsahující kompletní záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku za den kontroly a předchozích 28 dní.

Pokud se jedná o přepravu spadající pod výjimky dle čl. 13 odst. 1 nařízení (ES) 561/2006, předkládá řidič kartu řidiče a/nebo záznamové listy obsahující kompletní záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku za den kontroly a předchozích 7 dní. Způsob vedení záznamů v případě výjimek dle čl. 13 odst. 1 nařízení (ES) 561/2006 je vysvětlen zde.

Příloha:

 


Zpět na výpis článků