Jeřáb usadil unikátní konstrukci zdvižného železničního mostu

Jeřáb usadil unikátní konstrukci zdvižného železničního mostu
5.5.2020Tiskové zprávy

Největší mobilní jeřáb o nosnosti 750 tun osadil novou mostní konstrukci přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou. V České republice to bude jediný zdvižný železniční most, první vlaky po něm pojedou už v červenci. Ve druhém pololetí se bude kompletovat zdvižná technologie s dálkovým ovládáním z 5 km vzdáleného velína zdymadla Hořín a na konci roku se začne most zvedat pro proplouvání vysokých lodí.

Jeřáb usadil unikátní konstrukci zdvižného železničního mostu
Mostní konstrukce váží 134 tun a má rozpětí 25 metrů. Stavba Ředitelství vodních cest probíhá v rámci komplexního zvýšení parametrů 60 km vltavské vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Součástí staveb jsou také nové zdvižné silniční mosty na zdymadle v Hoříně, ve Vraňanech nebo v Lužci nad Vltavou. Do konce roku přibudou pevné konstrukce mostů ve Vrbně nebo Zelčíně.

Podjezdná výška pro lodě se díky novým mostům zvýší ze stávajících 4,5 metru na sedm a umožní proplutí větších osobních nebo nákladních lodí s kontejnery. S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu.



„Část těžké kamionové dopravy se může díky tomu dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Příklady jiných metropolí Evropy ukazují, že to jde a i relativně pomalé lodě své místo v moderní logistice a dopravní obsluze měst mají,“ říká ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů a prohloubení koryta na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2022 a kromě EU Nástrojem pro propojení Evropy bude financován Státním fondem dopravní infrastruktury.
 
Zpět na výpis článků