Ředitelství silnic a dálnic přestaví křižovatku dálnic D1 a D2 v Brně

Ředitelství silnic a dálnic přestaví křižovatku dálnic D1 a D2 v Brně

9.10.2025Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo komplexně přestavovat křižovatku dálnic D1 a D2 Brno jih včetně úpravy D1 na šestipruhové uspořádání. Přestavba dopravně velmi zatížené křižovatky potrvá dva roky. Cena prací vzešlá z výběrového řízení je 3,2 miliardy Kč bez DPH. Celou dobu se bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, přesto se musí řidiči připravit na významná dopravní omezení. V dalších letech počítá ŘSD s rozšířením D1 na celém 30 kilometrů dlouhém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi.

Ředitelství silnic a dálnic přestaví křižovatku dálnic D1 a D2 v Brně

„MÚK Brno jih je jednou z nejvytíženějších mimoúrovňových křižovatek v České republice. Denně tudy projede až 80 000 aut včetně vysokého podílu tranzitní nákladní dopravy. Stávající uspořádání již nevyhovuje současným ani budoucím dopravním nárokům. Přestavba na 3+3 pruhy na D1 umožní efektivnější rozdělení dopravy, zkrátí se doba průjezdu a zvýší bezpečnost. Projekt počítá i s tím, že v budoucnu by se rampy a připojovací pruhy ještě mohly rozšířit, aby se dalo v případě potřeby kapacitu dále navýšit,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Jde o klíčový dopravní uzel, který slouží nejen tranzitu, ale i místním pro příjezd do průmyslových zón a městských částí. Sjezdy a nájezdy jsou nově navržené tak, aby se jezdilo plynuleji než teď. Křižovatka se přestaví ze čtyřlístkovitého na dvoulístkovité křížení dálnic D1 a D2, přičemž větve mezi oběma dálnicemi budou výhradně přímé nebo polopřímé. Letos v dubnu ŘSD zprovoznilo úsek Brno-centrum – Brno jih mezi 194. a 196. kilometrem D1, který na šestipruh rozšířilo jako první. Dopravní situace, která při práci na tomto úseku nastala, byla složitá jak na D1, tak na D2. ŘSD se proto teď při plánech na proměnu křižovatky Brno-jih soustředilo na to, aby byla omezení co nejmenší.

„Dálnice D1 je kolem Brna značně dopravně zatížená. Kapacita čtyřpruhového uspořádání je už téměř vyčerpaná. Velké křižovatky Brno-centrum a Brno-jih nevyhovují kapacitně svým uspořádáním. Ve špičkách klesá rychlost dopravy a často to vede ke kolonám. Proto se rozhodlo o rozšíření úseku dálnice D1 kolem Brna na šestipruhové uspořádání,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Součástí stavby budou i protihlukové stěny vysoké až šest metrů. Použije se také nový, méně hlučný typ asfaltu. Vyrostou i provizorní mosty, aby stavbaři mohli navážet materiál také v noci.

ŘSD plánuje, že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1 mezi Kývalkou a Holubicemi. Je rozdělená do sedmi úseků. Práce chce ŘSD co nejvíc urychlit, aby omezení byla co nejkratší. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032. „Rádi bychom práce co nejvíc zkrátili, aby se udělaly najednou. Myslím, že se to vyplatilo i při modernizaci dálnice D1, kdy se původně předpokládalo, že se bude dělat po třech úsecích ročně a rekonstrukce by se natáhla na spoustu let: ve výsledku se dělalo ročně až osm úseků a bylo to daleko lepší. Sice to dva roky bolelo všechny, kdo po dálnici jezdili, ale výrazně se to zkrátilo. A stejný princip chceme uplatnit zde: práce na rozšíření dálnice výrazně zkrátit do jednoho časového okamžiku, aby bylo co nejméně kolon,“ řekl Radek Mátl.

 

D1, MÚK Brno jih

délka: 1545 m

počet stavebních objektů: 138

zhotovitel: Společnost D1 MÚK Brno jih: OHLA ŽS, SWIETELSKY, HOCHTIEF

cena stavby dle smlouvy: 3 196 383 193 Kč bez DPH

protihlukové stěny: 3, celková délka: 935 m

mostní objekty: na dálnici 7; na větvích MÚK 7

zahájení realizace: 10/2025

zprovoznění: 11/2027

délka stavby do zprovoznění: 25 měsíců

 

  • Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 263,3 kilometru nových staveb. Jedná se o 188,5 km dálnic a 74,8 km silnic I. třídy.
  • Ve výběrovém řízení se nachází dalších 126,7 km dálnic a silnic I. třídy.
  • Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.


Zpět na výpis článků
Související články