Elektrická vozítka: Pravidla a regulace

Elektrická vozítka: Pravidla a regulace
05.04.2024 11:12:47Na pravou míru
Elektrická vozítka: Pravidla a regulace

Elektrická vozítka jsou v ČR stále novým fenoménem. V návaznosti na dotazy shrnujeme základní pravidla pro jejich používání na silnicích:

1. Definice jízdního kola:

Jízdní kolo může být i koloběžka nebo jízdní kolo s pedály, které je vybaveno elektrickým motorem, tříkolka a vícekolka, stejně jako vícesedadlové jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou. Pokud jsou kolo či koloběžka dodatečně vybaveny motorkem, musí splňovat následující podmínky:
  • Zachovává nadále charakter jízdního kola nebo koloběžky:
    • musí být možné se běžně pohybovat pomocí šlapání do pedálů
    • v případě koloběžky se pohybovat pomocí odrážení.
    • Pokud toto není zachováno, jedná se o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z.
  • Výkon nepřesáhne 1 kW
  • Pokud používá spalovací motor, objem válce nesmí být větší než 50 cm3
  • Maximální konstrukční rychlost nesmí být vyšší než 25 km/h
  • Vozidlo je možné provozovat i bez dodatečně namontovaného pomocného motorku
  • Montáž motoru, nádrže paliva nebo akumulátoru na kolo nesmí vyžadovat zásah na nosných částech.

2. Kategorizace

a) Jízdní kolo s přídavným elektrickým motorem:

  • šlapací kolo s motorem do 250 W, který se vypne, pokud cyklista přestane šlapat
  • a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost nedosáhne 25 km/h.
  • nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci

b) Jízdní kolo s dodatečně namontovaným motorkem:

  • kolo s dodatečně namontovaným motorkem do 1 kW
  • nebo objemem válců je do 50 cm3,
  • maximální konstrukční rychlost 25 km/h
  • montáž pohonu si nevyžádá zásah do nosních částí jízdního kola
  • nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci

c) Motocykl:

  • vozidlo, které převyšuje parametry jízdního kolo, ale splňuje požadavky evropského nařízení o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (EU 168/2013)
    • maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu
    • bez šlapání motor dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
    • pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h
    • je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky jízdního kola - není podstatné jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.
  • vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel; podle výkonu musím mít patřičné řidičské oprávnění

d) Vozidlo kategorie Z:

  • vozidlo, které nesplňuje požadavky pro kategorie jízdního kola ani nesplňuje nařízení o dvoukolových, tříkolových vozidlech a čtyřkolek
    • maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu
    • bez šlapání motor dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
    • pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h
    • je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky jízdního kola - není podstatné jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.
  • vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci; opět potřebuji k řízení příslušné ŘO.

 

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků