Více peněz na silnice: ve skutečnosti a bez triků

Více peněz na silnice: ve skutečnosti a bez triků
16.08.2019 13:28:39Na pravou míru
Více peněz na silnice: ve skutečnosti a bez triků

Ministerstvo financí a Ministerstvo dopravy uvádí na pravou míru nepřesné informace v článku „Více peněz na silnice, ale pouze na papíře“, který vyšel v pátek 16. srpna 2019 v deníku MF Dnes a na serveru iDnes. Článek obsahuje řadu zavádějících tvrzení a zjevně nereflektuje aktuální dohodu obou ministerstev ohledně navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Minulý týden se ministryně financí Alena Schillerová dohodla s ministrem dopravy Vladimír Kremlíkem na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o 5 miliard korun oproti původnímu návrhu. Na výstavbu a údržbu silnic, železnic a dalších infrastrukturních staveb tak v příštím roce půjde z národních zdrojů rekordních 70 miliard korun. To ale autor článku zpochybňuje s poukazem původní predikci příjmů, která předcházela dohodě ministryně financí s ministrem dopravy a data v ní tak již nejsou aktuální.
 
Původní predikce počítala s příjmy z prodeje dálničních kupónů ve výši 7,3 mld. Kč, přičemž vycházela z předpokladu zvýšení zákonného limitu ceny dálničního kuponu. K tomu však na základě rozhodnutí Poslanecké sněmovny nakonec nedojde a v rámci přípravy rozpočtu bude původního návrh výše příjmů z časových poplatků skutečně snížen. Na tuto skutečnost redaktor poukazuje správně. O tuto částku nicméně SFDI nepřijde, dle dohody obou ministrů mu totiž adekvátně zvýšena dotace ze státního rozpočtu.
 
Zároveň musíme odmítnout tvrzení, že by odhady příjmů z prodeje dálničních kupónů a z výnosů mýtného byly nepodloženě optimistické. Právě naopak. Predikce vychází ze skutečných příjmů SFDI v roce 2018 a také aktuálního vývoje rozpočtu v roce 2019, kdy výnos z mýta i příjmy z dálničních kupónů jsou vyšší než schválené rozpočtované částky v roce 2019.
 
Co se týče příjmů z dálničních kuponů, ty rostou o 4% ročně, což je ostatně v předpokladu zohledněno. Trvalý růst těchto příjmů jasně dokládají čísla z přechozích let níže:
 
  •  2013: 3,99 mld. Kč; 
  •  2014: 4,17 mld. Kč; 
  •  2015: 4,42 mld. Kč;
  •  2016: 4,76 mld. Kč;
  •  2017: 5,00 mld. Kč;
  •  2018: 5,32 mld. Kč.
V odhadech příjmů z výnosu mýtného je zase zohledněno rozšiřování mýta na silnice I. třídy na základě novely zákona o pozemních komunikacích, která prošla ve středu Senátem a díky níž se navýší příjmy s ohledem na negativní externality. Všechny ukazatele Ministerstva dopravy přitom předpokládají, že rozšíření mýta přinese vyšší výnos než 600 až 700 mil. Kč, který v článku uvedla společnost Kapsch.
 
Údaje z původní predikce příjmů přitom nelze považovat za finální. Při samotném projednávání rozpočtu totiž pravidelně dochází k jejich úpravě. Na základě jednání ministryně financí a ministra dopravy přitom byla predikce příjmů z prodeje dálničních kuponů a z mýtného stanovena následovně:

                                                                                                                                                       v mil. Kč, zaokrouhleno
Směrná čísla MF  
Druh příjmu rozpočet 2020 výhled rozpočtu 2021 výhled
rozpočtu 2022
 
 
 
poplatky za užívání dálnic a rychlostních silnic 5 600 5 800 6 100  
převody výnosů z mýtného 12 500 14 400 14 400  
 



 

Zpět na výpis článků