Manipulace s výsledky měření

Manipulace s výsledky měření
01.03.2024 8:50:05Poskytnuté informace
Žádost:
v médiích jsem se dozvěděl o případech, kdy zkušebny měření emisí vozidel v České republice údajně manipulovaly a manipulují s výsledky měření. Toto jednání je považováno za nelegální a je v rozporu s platnými právními normami České republiky i Evropské unie.

Přikládám některé z odkazů, kde jsou tyto informace volně dostupné:

1. https://twitter.com/diagon_swarm/status/1756222477510873174
2. https://www.youtube.com/watch?v=Plyk85_8DwI
3. https://twitter.com/LiborFleis
4. https://www.youtube.com/watch?v=AKXtWpJkTKk
5. https://www.youtube.com/watch?v=tUGx5-t0-ns

V této souvislosti by mě zajímalo:

1. Jaké konkrétní kroky a opatření Ministerstvo dopravy ČR přijímá, aby zabránilo těmto nelegálním praktikám a zajistilo spravedlivé a přesné měření emisí vozidel na území České republiky?

2. Jak si Ministerstvo dopravy vysvětluje značné rozdíly mezi měřeními prováděnými v České republice a v zahraničí?

3. Existují-li již nějaké výsledky kontroly nebo šetření těchto případů, mohl/a bych požádat o jejich poskytnutí nebo odkaz, kde si mohu tyto informace přečíst?

4. Jaké jsou plánované nebo již realizované sankce pro zkušebny, které byly prokazatelně usvědčeny z manipulace s výsledky měření?


Odpověď:
Ministerstvo dopravy prověřilo Vaši žádost věcně příslušným odborem a sdělujeme následující informace.
Odkazy, které jste ministerstvu zaslal, pracují s daty z let 2019-2020. Od té doby však došlo a dále dochází ke změnám v praxi i předpisech.
1) Z provedených kroků lze např. zmínit nové požadavky na přístroje, které byly upraveny vyhláškou č. 303/2020 Sb., kdy stanice měření emisí musely být nejpozději od 1. března 2022 vybaveny novými přístroji. S tím souvisí nový metodický postup pro měření emisí, dokumentace přítomnosti vozidla na SME, přenos dat z měřícího přístroje do informačního systému technických prohlídek, vyhodnocování dat z informačního systému technických prohlídek. Na základě dat jsou v pravidelných intervalech zasílány podněty na krajské úřady k provádění kontrol konkrétních STK. V neposlední řadě se zlepšila i metodická činnost pro krajské úřady a obce s rozšířenou působností ve vztahu k výkonu státního odborného dozoru nad STK (kraje) a SME (obce).
2) Z uvedených článků a jejich údajů bohužel není zcela zřejmý způsob zpracování a vyhodnocení dat a v některých případech ani zdroj. Je tak těžké hodnotit jejich záměr a relevanci. Navíc, jak jsme už zmínili, podněty jsou staršího data a od té doby došlo ke změnám.
3) Kontroly na STK nebo SME provádí krajské úřady či obce s rozšířenou působností, nikoli ministerstvo. Pokud ministerstvo zjistí ze své úřední činnosti podezření na spáchání přestupku ze strany kontrolního technika, případně STK/SME, oznamuje tato podezření obcím nebo krajským úřadům, jako orgánům příslušným k projednání přestupku.
V případě Vašeho dalšího zájmu tedy můžete oslovit některý kraj či obec o další podrobnosti v jejich působnosti.
4) Kontroly provádí kraje či obce. Nicméně obecně jsou sankce upraveny zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Konkrétně v ust. § 83 a § 83a. Fyzické osobě (kontrolní technik) lze za spáchání přestupku uložit pokutu až do výše 50 000,- Kč, a to v případě že neprovedl technickou prohlídku v souladu se zákonem, případně pokutu až do výše 500 000,- Kč neprovedl-li technickou prohlídku v souladu se zákonem za účelem získání majetkového nebo jiného prospěchu. Právnické nebo podnikající fyzické osobě (STK/SME) lze podle spáchaného přestupku uložit pokutu až do výše 50 000,-Kč, 500 000,- Kč nebo 5 000 000,- Kč.

Informace byla poskytnuta 1.3. 2024

Zpět na výpis článků