Studie proveditelnosti

Studie proveditelnosti
07.07.2025 9:50:32Poskytnuté informace
žádost:
„1.Zda existuje studie proveditelnosti této trati, kdo ji zpracoval, kdy byla dokončena, a zda ji lze poskytnout.
2.V jaké fázi se příprava této železniční trati nachází (studie, dokumentace, EIA, výkupy pozemků atd.).
3.Jaké varianty trasy byly zvažovány (zejména tzv. „varianta B“) a kdo o nich rozhodoval.
4.Kdy byla naposledy projekt projednáván se samosprávami a jaké jsou výstupy z těchto jednání (zápisy, stanoviska).
5.Jaké jsou předpokládané náklady, časový harmonogram a zdroje financování projektu.“

odpověď: 
1. Mezi roky 2019-2022 proběhlo zpracování „Studie proveditelnosti železničního spojení Brno – Znojmo“. Zadavatelem studie proveditelnosti byla Správa železnic, s.o. a zhotovitelem „Společnost AFSAG Brno – Znojmo“ (sdružení projekčních společností AFRY CZ s. r. o., SAGASTA s. r. o., SUDOP BRNO, spol. s r.o.). Studie byla schválena dne 7. 2. 2023 Centrální komisí Ministerstva dopravy. ČR. Studie je ke stažení na webových stránkách: Studie proveditelnosti - Studie proveditelnosti - www.spravazeleznic.cz

Účelem studie bylo navrhnout a porovnat možné varianty budoucího rozvoje železničního spojení, resp. železniční infrastruktury mezi Brnem a Znojmem včetně spojení do navazujících oblastí Ivančicka, Moravskokrumlovska, Pohořelicka a Mikulovska.

2. Po schválení „Studie proveditelnosti železničního spojení Brno – Znojmo“ aktuálně probíhá zpracování „Územně-technické studie nové tratě Unkovice (VRT) – Hrušovany nad Jevišovkou (Nový Dvůr)“, která má za cíl prověřit a projednat možné lokální úpravy trasy novostavby mezi Unkovicemi a Hrušovany nad Jevišovkou dle podmínek centrální komise, požadavků dotčených obcí a Jihomoravského kraje. Po jejím dokončení proběhne proces zanesení trasy do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje.

3. V původní studii proveditelnosti z roku 2022 bylo prověřeno několik variant modernizace a elektrizace stávající trati mezi Brnem a Znojmem, varianty s novostavbou trati, možnosti jejich trasování a jejich možné kombinace. Schválena byla varianta 5+1a´, ze které vznikly 3 stavby:
1.Nová trať Unkovice (VRT) – Hrušovany nad Jevišovkou (Nový Dvůr)
2.Elektrizace trati Střelice (mimo) – Ivančice (včetně)/Moravský Krumlov (včetně)
3.Elektrizace a modernizace trati Břeclav (mimo) – Znojmo (včetně)

4. Studie proveditelnosti a územně-technická studie byly průběžně projednány s dotčenými obcemi a Jihomoravským krajem. V 1. polovině roku 2025 proběhlo několik jednání k návrhu trasování. Výstupem bude Územně technická studie, která však zatím není projednána a schválena.

5. Vzhledem k tomu, že Územně technická studie není projednána a schválena komisí, nejsou zatím odhadnuty ani náklady, harmonogram atd. Dá se jen předběžně říci, že zahájení realizace je uvažováno v první polovině 30. let, důležitá bude disponibilita finančních prostředků v daném čase.

Informace byla poskytnuta 7. 7. 2025.

 

Zpět na výpis článků