Dopravce při zavádění železničního zabezpečovače ETCS dlouhodobě podporujeme, jeho zavádění není izo

Dopravce při zavádění železničního zabezpečovače ETCS dlouhodobě podporujeme, jeho zavádění není izolovaným důvodem pro omezování provozu na lokálkách
08.07.2021 17:27:08Na pravou míru
Dopravce při zavádění železničního zabezpečovače ETCS dlouhodobě podporujeme, jeho zavádění není izo

MF DNES/iDNES.cz v těchto dnech zveřejnila článek s titulkem: Bezpečí na dráze musí zaplatit stát. Hrozilo masivní rušení lokálních vlaků. Vzhledem k tomu, že celkové vyznění článku je zavádějící, musíme na něj reagovat.



Musíme důrazně odmítnout, tvrzení v článku MF DNES že by „Ministerstvo dopravy otočilo“ u dotací na vybavování vozidel systémem ETCS; není to pravda. Naopak dopravci již několik let využívají dotační programy CEF, OPD 2 a SFDI. Rovněž pro nové programové období jsou dotační prostředky začleněny do všech titulů pod Ministerstvem dopravy – tedy CEF 2, OPD 3 i SFDI. Abychom situaci dopravcům (a objednatelům) ještě více ulehčili, došlo od loňského roku k navýšení podpory na prototypy a o další navýšení usilujeme do budoucna i pro sériové vybavování. 

Podpora palubních jednotek ETCS u stávajících i nových vozidel je tedy zahrnuta i v připravovaném OPD 3 a rozhodně nebyla vyškrtnuta. V OPD2 byla schválena celková podpora předložených projektů ve výši cca 2,5 mld. Kč, z toho ale dopravci byli schopni realizovat projekty jen za cca 1,7 mld. Kč. V OPD3 se počítá s obdobnou výší podpory (cca 100 mil EUR). V rámci podpory z CEF byly dopravcům schváleny projekty ve výši  cca 5,9 mld. Kč, ale dopravci byli schopni realizovat projekty jen za cca 1,5 mld. Kč.

Taktéž rozhodně nelze tvrdit, jak to udělal Středočeský kraj, že ETCS je jediným důvodem pro jimi avizované omezování dopravy. Není to pravda. I kdybychom připustili, že zavádění nákladného ETCS je jedním z důvodů, proč o tom uvažuje, je třeba si připomenout jeho vlastní argumentaci: ETCS je prezentováno právě pouze jako jeden z důvodů, kterými se obhajuje nyní navrhovaná redukce provozu na těch nejméně vytížených tratích.

Např. na webu Zdopravy.cz jsou uvedeny v článku středočeského radního pro dopravu následující důvody (Borecký: Nelikvidujeme veřejnou dopravu ve Středočeském kraji, neexistuje zázračné východisko - Zdopravy.cz):

1.    Pokles příjmů kraje v důsledku daňových změn
2.    Pokles tržeb z jízdného v důsledku COVID 
3.    Zvyšování mezd řidičů autobusů
4.    Zvyšování počtu obyvatel a z toho plynoucí potřeba navyšovat počty spojů na vytížených trasách
5.    Pokles výběru jízdného v důsledku integrace dopravy do PID
6.    Zmrazení cen jízdného v posledních 10 letech
7.    Vyšší budoucí náklady na autobusy v důsledku ekologizace
8.    Vyšší budoucí náklady na železnici v důsledku ETCS

Je tedy zřejmé, že vliv ETCS není zdaleka jediným ani hlavním faktorem, ale pouze jedním z osmi. V tomto směru je článek značně zavádějící a je smutné, že vychází v této podobě téměř na den přesně rok po smrtelné nehodě v Perninku, které by právě ETCS dokázalo zabránit. 

Více informací o zavádění evropského železničního zabezpečovače ETCS naleznete na webu Ministerstva dopravy, kde naleznete v brzké době další aktuality k tématu.

 

Zpět na výpis článků