Zmatky v článku MFD o vlakovém zabezpečovači ETCS

Zmatky v článku MFD o vlakovém zabezpečovači ETCS
2.4.2025Na pravou míru

Ve středu 2. května 2025 vyšel v deníku MF Dnes článek s názvem „Zmatky na železnici kolem ETCS“, který je plný nepřesností a velmi zavádějících tvrzení.

Zmatky v článku MFD o vlakovém zabezpečovači ETCS
Na základě údajného březnového výpadku ETCS autor a jím přizvaní „odborníci“ dochází k závěru, že vedle nového evropského zabezpečovače by měl být na české železnici zachován i původní liniový vlakový zabezpečovač LS.

Předložené argumenty jsou však nepravdivé, stejně jako je nepravdivý i samotný titulek článku. Vyvracíme konkrétní pasáže a uvádíme je na pravou míru.

1. „Výpadky ETCS ukázaly obří slabinu české železnice“


Zavádějící tvrzení:
  • „Výpadky zabezpečovacího zařízení ETCS v půlce března a na konci března ukázaly obří slabinu české železnice. Velká část vlakové dopravy je závislá na nové technologii, která zničehonic selhala. Některé spoje nabraly i dvouhodinová zpoždění, vlaky jely sníženou rychlostí. Na moderní evropský systém ETCS přešlo přitom Česko teprve před třemi měsíci. Zatím funguje na 600 kilometrech koridorových tratí.“
Skutečnost:
  • Systém ETCS neměl výpadek. Výpadek postihl radiový systém GSM-R, a to jak datové přenosy pro potřeby ETCS, tak i pro hlasovou komunikaci. Sníženou rychlostí by se proto muselo jezdit, i pokud by ETCS nebylo, neboť nebylo k dispozici základní radiové spojení, které je potřebné i pro komunikaci potřebnou při „starém způsobu zabezpečení jízdy vlaků“.
  • Naopak systém ETCS se zachoval zcela bezpečně a v situaci, kdy vlak neměl jasný povel pro další jízdu, tak jeho jízdu neumožnil. Oproti tomu v článku protěžovaný národní systém LVZ LS zjevně dle prvotních zjištění příčin nedokáže zabránit řadě nebezpečných situací, které mají často tragické následky (viz nehoda Hustopeče nad Bečvou nebo nedávné projetí návěsti „Stůj“ v Praze-Libni).

2. „Starý zabezpečovač zachránil většinu vlaků, aby po výpadku ETCS nezůstaly stát“


Zavádějící tvrzení:
  • „Se starým systémem, českým Liniovým vlakovým zabezpečovačem, se už do budoucna nepočítalo. Ten přitom zachránil většinu vlaků od toho, aby během výpadku ETCS zůstaly nehnutě stát v polích. Strojvedoucí totiž plynule přešli na původní zabezpečovač jako náhradní řešení.“
Skutečnost:
  • Autor chybně ztotožňuje zabezpečovač a návěstidla. Národní liniový vlakový zabezpečovač situaci „nezachraňoval“. Vlaky během výpadku ve skutečnosti jezdily podle návěstidel rychlostí do 100 km/h, což je obecné pravidlo platné na celé železniční síti ČR pro jízdu bez vlakového zabezpečovače.

 ​3. „Zbavovat se starého zabezpečovacího řízení bylo ukvapené“


Zavádějící tvrzení:
  • „Nyní stát přiznává, že záměr zbavovat se starého zabezpečovacího systému, kdy se měla doslova rušit a demontovat světelná návěstidla u tratí, byl ukvapený. Nejméně dva roky ještě zůstane v provozu.“
Skutečnost:
  • Autor opět nerozlišuje mezi zabezpečovačem a návěstidly a díky tomu se zachování návěstidel chybně spojuje se zachováním či demontáží národního liniového zabezpečovače, což spolu nesouvisí.
  • Se zachováním návěstidel (nikoli národního zabezpečovače) v určitém rozsahu potřebném pro nouzové situace se počítalo vždy. Předmětem diskuse je tedy zejména jejich rozsah. Aktuální rozhodnutí spočívá v tom, že do roku 2027 budou na tratích s výhradním provozem zachována návěstidla ve stávajícím rozsahu.

 4. „Evropské státy si po zavedení ETCS nechaly starý zabezpečovač“


Zavádějící tvrzení:
  • Většina evropských států si při zavádění ETCS ponechala i svůj starý národní zabezpečovací systém a oba paralelně fungují spolu. Česko je přitom už dál: na nově modernizovaných tratích ETCS „ještě“ nemá, ale starý zabezpečovač Správa železnic „už“ odmontovala.
Skutečnost:
  • Není tomu tak, řada zemí EU své národní zabezpečovače postupně plánuje vyřadit a to přesto, že na rozdíl od českého národního liniového zabezpečovače dokážou jejich zabezpečovače plnit potřebné bezpečnostní funkce. Duální provoz obou systémů je neekonomický a také často vede k omezování dostupné kapacity tratí. Nehledě na skutečnost, že k odstranění národních systémů jsou státy EU vázány také legislativou EU.

​5. „Zrekonstruovaná trať Praha-Vysočany – Lysá nad Labem nemá ani jeden zabezpečovač“


Zavádějící tvrzení:
  • „Třeba na kompletně zrekonstruované trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem, tam není ani jeden systém. A strojvůdce tam zatím musí jezdit podle toho, co vidí na návěstidlech, a je tam samozřejmě snížená rychlost 100 km/h,“ řekl strojvůdce a předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych.
Skutečnost:
  • Trať Praha-Vysočany – Lysá nad Labem nikdy národním zabezpečovačem vybavena nebyla, těžko tedy mohl být odstraněn. Tak tomu bohužel v minulosti bylo často. Většina železniční sítě nebyla vybavena jakýmkoli vlakovým zabezpečovacím systémem.
  • Díky zavádění ETCS konečně dochází k postupnému vybavování tratí, které nikdy vlakovým zabezpečovačem vybaveny nebyly. V případě ETCS se navíc jedná o skutečný zabezpečovač schopný spolehlivě hlídat dodržování omezujících návěstí a nejvyšší dovolené rychlosti na rozdíl od v článku protěžovaného národního zabezpečovače. ETCS je jediný takový systém v ČR.

6. „V Pardubicích nebylo žádné zabezpečení“


Zavádějící tvrzení:
  • „Co se v takové situaci může stát, jsme viděli loni v červnu po srážce nočního rychlíku s nákladním vlakem v centru Pardubic. Starý zabezpečovač už tam nebyl v provozu a nový ETCS ještě nefungoval. Zemřely čtyři ženy, 27 lidí se zranilo. Kdyby zde alespoň jeden ze zabezpečovačů byl spuštěn, vlak by automaticky sám zastavil.
Skutečnost:
  • V době srážky vlaků se stanice Pardubice nacházela stále ve fázi stavebních postupů v rámci dokončované modernizace. Provoz byl dle požadavků legislativy zabezpečen návěstidly rychlostí do 100 km/h, což byl zcela standardní postup uplatňovaný i na jiných stavbách.

7. „Je potřeba nechat národní zabezpečovač i ETCS“


Zavádějící tvrzení:
  • „Dokud všude nefunguje ETCS, tak nechat vlaky jezdit skutečně jenom na dohled strojvedoucích stokilometrovou rychlostí, to je hazard. Jediná správná cesta je co nejdéle ponechat souběžně národní systém i ETCS,“ reaguje Berounský.
Skutečnost:
  • Národní systém zabezpečovač LVZ LS nedokáže převzít kontrolu nad vlakem, ani zabránit řadě nebezpečných situací, které mají často tragické následky (viz nehoda Hustopeče nad Bečvou nebo nedávné projetí návěsti „Stůj“ v Praze-Libni). Jediný systém, který dokáže zastavit vlak bez zásahu strojvedoucího, je ETCS.
  • Březnová porucha GSM-R signálu, která spolu s touto poruchou nijak nesouvisející s poruchou vlaku u Pardubic, způsobila výpadek ETCS a následné zpoždění vlaků, naopak potvrdila, že souběžný provoz obou systémů nemá smysl. Porucha signálu by úplně stejně vedla k omezení i starého způsobu zabezpečení jízdy vlaků. V reakci na tuto událost Ministerstvo dopravy spolu se Správou železnic připravilo řadu opatření. Kromě toho, že o něco déle, než se původně předpokládalo, necháme v provozu návěstidla, dojde k rychlejší obnově serverů, zajistíme rychlejší diagnostiku správy databáze a posílíme i dohled Správy železnic, aby bylo k dispozici i v nočních hodinách o něco více lidí.  
  • Závěrem je nutné konstatovat, že z dosavadních statistik za období leden-březen 2025 se jasně ukazuje, že ETCS jako zabezpečovač funguje, i když se to některým fanouškům a dodavatelům starého systému nemusí líbit. Na tratích s výhradním provozem nebylo zaznamenané žádné projetí návěsti „Stůj“ vlakem. A to na rozdíl od předchozích let, kdy na stejných tratích těmto situacím národní zabezpečovač zabránit nedokázal, stejně jako jim letos nedokázal zabránit na jiných tratích, kde ještě ETCS instalované není.
Zpět na výpis článků